اقتصاد رژیم صهیونیستی رو به افول

0
49

سامان سفالگر روزنامه نگار: مدت زمان زیادی از انجام عملیات طوفان اقصی نمیگذرد، با این حال، گویی به اندازه چندین سال در مورد این عملیات قابل توجه و بزرگ که از سوی جریان مقاومت فلسطین علیه اشغالگران اسرائیلی اجرایی شد، هم تحلیل و تفسیر ارائه شده و هم اظهار شگفتی شده است. عملیاتی ترکیبی که در قالب آن نیروهای سایبری، پهپادی، موشکی و زمینی جریان مقاومت فلسطین، به اراضی اشغالی هجوم برده و ضربات سنگینی را به اسرائیلیها وارد کردند. کافی است توجه داشته باشیم که تا به اینجای کار، بر اساس آنچه منابع اسرائیلی اعلام کردهاند، چیزی بیش از 600 صهیونیست کشته و البته که بیش از 2 هزار تن دیگر نیز زخمی شدهاند.

به گزارش «نقش اقتصاد»؛ آمارهایی که هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شوند و درجه شوک و وحشت در اراضی اشغالی را بالا می‌برند. نکته قابل تأمل اینکه هنوز هم هسته‌های جریان مقاومت فلسطین با نفوذ خود به عمق اراضی اشغالی و درگیری با نظامیان صهیونیست، اسرائیلی‌ها را سورپرایز می‌کنند و از آن‌ها تلفات می‌گیرند. عملیات طوفان اقصی به قدری معادلات راهبردی در قالب نبرد مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی را تغییر داده که اغلب ناظران و تحلیلگران حوزه مسائل سیاسی و امنیتی، تاکید دارند که پس از این عملیات، دیگر نمی‌توان معادلات سابق را میان دو طرفِ مذکور لحاظ کرد و به طور خاص صهیونیست‌ها مجبورند مؤلفه‌های جدیدی را در قالب هرگونه کنشگری ماجراجویانه خود علیه ملت فلسطین در نظر گیرند. با این همه، جدای از پیام‌های گسترده عملیات طوفان اقصی در عرصه مسائل راهبردی، سیاسی و ژئوپلیتیک، بایستی توجه داشته باشیم که این عملیات، حامل هزینه‌ها و پیامدهای منفی اقتصادی قابل ملاحظه‌ای نیز برای رژیم اسرائیل است که توجه به آن‌ها و تحلیلشان ضروری به نظر می‌رسد. در این رابطه می‌توان به 3 پیامد عمده و محوری اشاره کرد.

1-فرار سرمایهها از اراضی اشغالی

در مدت زمان محدودِ اخیر (پس از عملیات طوفان اقصی)، تصاویر و ویدئوهای فراوانی از فرار هزاران شهروند صهیونیست به فرودگاه‌های مهم اراضی اشغالی به ویژه فرودگاه بن گورین، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در واقع، شمار قابل ملاحظه‌ای از شهروندان اسرائیلی به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است هر چه سریع‌تر اراضی اشغالی را ترک کرده و امنیت را در مکان دیگری تجربه کنند. به بیان ساده‌تر، وسعت و عمق قابل توجه عملیات طوفان اقصی علیه اهداف اسرائیلی و تلفات سنگین صهیونیست‌ها در مواجهه با این عملیات سبب شده تا بسیاری از شهروندان صهیونیست، فرار را بر قرار ترجیح داده و به دنبال خروج از اراضی اشغالی باشند. در این فضا، تردیدی نیست که از یک سو، شهروندان اسرائیلی پس از عملیات طوفان اقصی تا حد زیادی منابع مالی و سرمایه‌های خود را از اسرائیل خارج خواهند کرد و از سوی دیگر، سرمایه گذاران و فعالان تجاری خارجی نیز رغبت سابق خود را جهت سرمایه گذاری در اراضی اشغالی نخواهند داشت. معادله‌ای که در کلیت خود از واردآمدن ضربه‌ای سنگین به اقتصاد اسرائیل خبر می‌دهد. کافی است در مورد شهروندان اسرائیلی توجه داشته باشیم که در دوره قبل از عملیات اقصی نیز، گزارش‌های مختلفی در مورد افزایش قابل توجه آمارهای آن دسته از شهروندان اسرائیلی که به دنبال مهاجرت از اراضی اشغالی و حضور در کشورهایی نظیر پرتغال، آلمان، لهستان و غیره هستند منتشر شده بود. به طور خاص، آژانس‌های مسافرتی کشورهای غربی مستقر در اراضی اشغالی نیز از افزایش 10 درصدی درخواست‌های شهروندان اسرائیلی جهت دریافت پاسپورت‌های جدید خبر می‌دادند. بحرانی که بدون تردید اکنون ماهیت وخیم‌تری را نیز به خود گرفته است.

2- ایجاد اختلال گسترده در زنجیرههای تدارکاتی اقتصاد اسرائیل

همزمان با تشدید درگیری‌ها میان جریان مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس و البته وارد آمدن ضربات سنگین و جدی نیروهای زمینی، موشکی و پهپادی جریان مقاومت به حوزه‌های حساس و راهبردی صهیونیست‌ها، انتظار می‌رود که ایجاد اختلال گسترده در زنجیره‌های تدارکاتی اقتصاد اراضی اشغالی، یک امر کاملاً عادی و طبیعی باشد. معادله‌ای که آسیب‌ها و چالش‌های اقتصادی قابل توجهی را برای صهیونیست‌ها و معادلات مهم اقتصادی آن‌ها ایجاد خواهد کرد. در این میان نباید فراموش کرد که تعطیلی مراکز اقتصادی و کسب و کارهای مختلف اسرائیلی و البته تمرکز دولت نتانیاهو بر مسائل امنیتی و کمرنگ شدن اولویت‌های اقتصادی در اراضی اشغالی نیز نقشی قابل توجه در تضعیف بنیان‌های اقتصادی اسرائیل خواهد داشت و مشکلات فراوانی را در روزها و ماه‌های آتی، برای شهروندان صهیونیست و اقتصادِ اراضی اشغالی نوید می‌دهد. در شرایط جنگی کنونی، بخش‌های مهم و راهبردی از اقتصاد اسرائیل به ویژه در حوزه‌های تدارکاتی و مولد نظیر حمل و نقل، انرژی، و تولید، عملاً فلج شده‌اند و کاملاً بدیهی است که این موضوع، تبعات بسیار مخربی را برای اقتصاد اسرائیل خواهد داشت و حتی اگر همین حالا هم جنگ خاتمه یابد، دولت نتانیاهو ماه‌ها زمان لازم دارد تا این آشفتگی را سامان دهد.

3- تعمیق عدم قطعیتها در اقتصادِ اراضی اشغالی

در نهایت باید گفت که عملیات طوفان اقصی و تشدید درگیری‌های جریان مقاومت فلسطین با اشغالگران صهیونیست، تا حد زیادی عدم قطعیت‌های اقتصادی در عمق اراضی اشغالی را نیز تشدید کرده است. به بیان ساده‌تر، عملیات طوفان اقصی سبب شده تا چشم اندازهای آتی اقتصادی در اراضی اشغالی تا حد حد زیادی مبهم به نظر برسند و نوعی فضای بی اعتمادی به آینده رژیم صهیونیستی شکل بگیرد. مساله ای که جدای از اینکه سیل قابل توجهی از سرمایه‌ها را از اراضی اشغالی فراری می‌دهد، در عین حال، پالس‌های نگران کننده‌ای را نیز به شهروندان صهیونیست و فعالیت‌ها و کسب و کارهای آن‌ها هم ارسال می‌کند و در مجموع، حامل آسیب‌های جدی برای رژیم صهیونیستی است.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید