• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۴ - ۰۰:۳۱:۰۸
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

تولید خودرو برقی به نفع دولت یا مردم!

۱ آذر ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر دو, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

فرحان  پورسلیم روزنامه نگار: برقی‌سازی صنعت خودروسازی یکی از برنامه‌های جدید وزارت صمت است که اخیراً به‌صورت ویژه‌ای آن را دنبال می‌کند. هدفی که به نظر می‌رسد شبیه به واردات خودرو صرفاً شوآفی برای دولت و در بهترین حالت ایجاد بازاری جدید برای محصولات چینی باشد.

مسئولان دولت از چند ماه پیش شوی تبلیغاتی گسترده‌ای را برای خودروهای تمام‌الکتریک و برقی‌سازی صنعت خودروسازی آغاز کرده‌اند. این مورد در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرویی که هفته گذشته برگزار شد بیش از هر زمانی قابل مشاهده بود؛ طوری که هدف از برگزاری این نمایشگاه، نشان دادن دستاوردهای برقی خودروسازان اعلام شد.

با این حال به نظر می‌رسد این اقدام نیز همچون موضوع واردات خودرو شوآفی بیش نیست و دولت در این زمینه هم سعی دارد بدون آنکه در عمل اقدامی انجام دهد برقی‌سازی صنعت خودروسازی را به نام خود بزند.

این در حالی است که زیرساخت‌های لازم برای حرکت به این سمت همچنان وجود ندارد و مشخص نیست که دولت با چه ساز و کاری می‌خواهد برقی‌سازی صنعت خودرو را عملی کند. گذشته از ضعف‌های صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، از لحاظ تأمین برق و ایجاد جایگاه‌های شارژ خودروی برقی برنامه‌ای به چشم نمی‌خورد و دولت ابراهیم رئیسی صرفاً برای اینکه نشان دهد از اتفاقات روز جهان عقب نمانده، صرفاً به ارائه چند شعار و نمایش چند خودروی نقص‌دار در نمایشگاه‌ها بسنده کرده است.

توافق بر سر تأمین ارز واردات خودروهای برقی!

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، از توافق با وزیر صمت برای تأمین ارز واردات خودروهای برقی خبر داد.

وی بر تأمین یک میلیارد یورو برای نیازهای شهرداری پایتخت و همچنین یک میلیارد یورو ارز به منظور واردات خودرو، ون، اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی تأکید کرد.

این تأمین ارز در حالی صورت گرفته که کالاهایی نظیر نهاده‌های دامی، دارو، شیر خشک و … که جزو کالاهای استراتژیک و حیاتی به حساب می‌آیند به بهانه کمبود منابع ارزی در ایران کمیاب شده‌اند. اما برقی‌سازی صنعت خودروسازی کشور که صرفاً در حد شعار باقی مانده فوراً در اولویت تخصیص ارزی قرار گرفت.

از سوی دیگر، یکی از فروضی که در این مورد مطرح می‌شود، نگرانی در مورد ناترازی بنزین و حامل‌های سوخت از سوی دولت است. با توجه به قیمت پایینی که بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در داخل کشور دارند، میزان مصرف آن بسیار بالاتر از حد معمول است. بنابراین دولت به فکر کاهش مصرف سوخت از طریق برقی‌سازی سیستم حمل‌ونقل است.

برای بررسی این موضوع باید در نظر داشت که یک میلیارد یورو ارز تأمین شده، شاید برای واردات اتوبوس، ون و موتورسیکلت‌های برقی به صورت محدود قابل قبول باشد؛ اما برای خودروهای سواری این‌گونه نیست.

مجله نیویورک‌تایمز، میانگین قیمت خودروهای الکتریکی در بازار جهانی را برای انتها سال 2022 حدود 56 هزار یورو اعلام کرد که این یعنی 2.8 برابر بالاتر از سقف قیمت واردات 20 هزار یورو برای هر خودرو! حتی در صورتی که سقف واردات این خودروها برداشته شود، با یک میلیارد یورو ارزی که بانک مرکزی تخصیص داده است، تنها می‌توان نزدیک به 18 هزار دستگاه خودروی برقی وارد کشور کرد.

طبق آخرین آمار حدود 22 میلیون دستگاه خودرو در سال 1401 در خیابان‌های کشور تردد می‌کردند که با فرض جایگزینی 18 هزار خودرو برقی با آن‌ها، تأثیر چندانی روی مصرف بنزین و آلودگی شهرها مشاهده نخواهد شد. بنابراین برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل کشور از سوی واردات، نیاز به منابع عظیم ارزی است.

قطعه‌سازان کجای ماجرا قرار می‌گیرند؟

فرض دیگر آن است که خودروسازان داخلی به سمت تولید محصولات تمام الکتریک حرکت کنند. لازمه تولید محصولات الکتریکی، سرمایه‌گذاری گسترده در بخش طراحی پیشرانه، بدنه و پلتفرم خودرو بوده که در تمامی این زمینه‌ها، بخش قطعه‌سازی نیز باید هم‌گام با سایر بخش‌ها پیش برود.

قطعه‌سازانی که در حال حاضر، نمی‌توانند طلب خود را به صورت تمام و کمال از خودروساز داخلی دریافت کنند و با مشکلات عدیده‌ای طرف هستند، باید برای تولید قطعات جدید و به روز، تحقیق و سرمایه‌گذاری عظیمی انجام دهند.

حتی در صورتی که خودروسازان توانایی حرکت به سمت برقی‌سازی را داشته باشند، باید بتوانند قطعه‌ساز را نیز با خود همراه کنند که کمی بعید به نظر می‌رسد. بنابراین احتمالاً خودروسازان پس از مدتی مجبور به تأمین قطعات مورد نیاز خود از کشورهایی همچون چین خواهند شد و در این صورت، ضربه اصلی را قطعه‌سازان متحمل خواهند شد.

نکته‌ای که طی هفته گذشته و در نمایشگاه خودرو تهران نیز کاملاً واضح و آشکار بود و آن، ورود گسترده محصولات چینی به اسم ایجاد تحول در صنعت خودروی ایران بود.

اما در ادامه موسسه تحلیلی کانالیس در آخرین گزارش خود در مورد بازار جهانی خودروهای الکتریکی تخمین می‌زند که در نیمه اول سال 2021، تعداد 2.6 میلیون وسیله نقلیه الکتریکی و هیبریدی در سطح جهانی فروخته شده که نسبت به نیمه اول سال 2020 افزایش 160 درصدی نشان می‌دهد. رشد فروش خودروهای برقی در سال 2021 بسیار بیشتر از کل بازار جهانی خودرو بوده که 26 درصد افزایش داشته است.

 

 

مطلب قبلی

جدال برسر کاهش سهم اجاره در سبد خانوار

مطلب بعدی

خطر کمبود دارو جدی است

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

خطر کمبود دارو جدي است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

بازارهایی که بیشترین سوددهی را داشتند

دارندگان چک بانکی بخوانند

بحران از راه رسید/ این سد فقط ۷ درصد آب دارد

واریز حقوق بازنشستگان سه‌ مرحله‌ای شد

برنج ایرانی به زودی ارزان‌می شود/ ریزش شدید قیمت‌ها تا دو هفته آینده

ورود دو سیگنال قیمتی به بازار ارز/ چرا الان دلار نخرید، بهتر است!؟

قاطی کردن آب با بنزین در یکی از جایگاه‌های سوخت واقعیت دارد؟

دست‌ها روی ماشه/ آیا اروپا حکم مرگ برجام را امضا خواهد کرد؟

وزیر نفت: سهمیه و قیمت بنزین تغییر نمی کند

آغاز فروش بلیت اتوبوس‌های ویژه اربعین/ قیمت‌ها اعلام شد

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

بازارهایی که بیشترین سوددهی را داشتند

دارندگان چک بانکی بخوانند

بحران از راه رسید/ این سد فقط ۷ درصد آب دارد

واریز حقوق بازنشستگان سه‌ مرحله‌ای شد

برنج ایرانی به زودی ارزان‌می شود/ ریزش شدید قیمت‌ها تا دو هفته آینده

ورود دو سیگنال قیمتی به بازار ارز/ چرا الان دلار نخرید، بهتر است!؟

قاطی کردن آب با بنزین در یکی از جایگاه‌های سوخت واقعیت دارد؟

وزیر نفت: سهمیه و قیمت بنزین تغییر نمی کند

آغاز فروش بلیت اتوبوس‌های ویژه اربعین/ قیمت‌ها اعلام شد

افغان ها با بازار مسکن چه کردند؟

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

«نقش اقتصاد» از تأثیرات مخرب کمبود برق بر امنیت غذایی کشور گزارش می دهد؛ طوفان ناترازی و بحران کشاورزی

هزینه تحصیل فرزندان در بخش خصوصی سر به فلک کشید؛ تحصیـل لاکچـری!

«نقش اقتصاد» در گزارشی به چالش‌های هدررفت گاز و تأثیر آن بر معیشت خانوار پرداخت تحدید معیشت با تهدید بحران انرژی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به دلایل افت صادرات نفت ایران و چالش‌های پنهان آن پرداخت؛ آیا بهار نفتی ایران دوباره خزان شد؟

عوامل کلیدی گسترش و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت در کشور واکاوی شد بارسنیگن یارانه سوخت بـر دوش اقتصـاد

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس، عوامل مؤثر بر نوسانات بازار املاک واکاوی شد ابتلای بازار مسکن  به سندرم تورم

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید