تجدید ارزیابی نقطه شروع جهش بورس و اقتصاد ایران

0
40

اعظم السادات هراتی روزنامه نگار: مجید گودرزی کارشناس بازار مالی و اقتصادی در گفت‌وگو با روزنامه «نقش اقتصاد»، با بیان این‌که ما اکنون موضوع تجدید ارزیابی را با دو صورت زشت و زیبا شاهد هستیم، گفت: روی زشت تجدید ارزیابی، توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد و تنها با ارزیابی مجدد املاک و دارایی‌های خود، هم بدهی‌های کلان و هم زیان انباشته خود را صفر می‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر هم بانک‌ها با تجدید ارزیابی و احیاناً قیمت‌سازی‌های کاذب، وثایق لازم را برای اخذ وام‌هایی بیشتر و دمیدن بر بحران بزرگ نقدینگی کشور، مهیا می‌کنند.

این کارشناس بازار مالی و اقتصادی بیان داشت: عدم تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی موضوعی است که ابر بحران و یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران شده است.

گودرزی تأکید کرد: تورم دو رقمی و عدم الزام به تجدید ارزیابی، ضمن آن‌که تمامی آمارهای بورسی را غیر واقعی کرده است، باعث کاهش ارزش سرمایه‌های مردم نیز به اندازه نرخ تورم شده است.

وی بورس ایران را کوره پول سوزی توصیف کرد و خاطرنشان کرد: سود تقسیمی، کاهش ارزش سرمایه‌گذاری را جبران نمی‌کند، بنابراین در نهایت بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس منفی می‌شود.

این کارشناس بازار مالی و اقتصادی تصریح کرد: مردم و سرمایه‌گذاران به بازارهای موازی مثل طلا و ارز هجوم آوردند و در نتیجه صدها میلیارد دلار سرمایه کشور در این بازارها رسوب شد، تنها دلیل سرمایه‌گذاری در این بازارها که بحران ارزش افزوده صفر را به اقتصاد ما تحمیل کرده‌اند، تجدید ارزیابی لحظه‌ای است.

گودرزی گفت: با قانونی و الزامی شدن تجدید ارزیابی پیش‌بینی می‌شود تا بیش از 600 هزار میلیارد تومان سرمایه جذب بورس شود.به گفته این کارشناس بازار مالی و اقتصادی، برخی از کارشناسان معتقدند به علت عدم تجدید ارزیابی به مدت طولانی، قیمت کنونی سهام کمتر از 8 درصد قیمت واقعی سهام را پوشش می‌دهد.

وی با بیان این‌که اکنون ارزش بورس ایران حدود 183 میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با تجدید ارزیابی کل شرکت‌های بورسی، ارزش بورس ایران به بالای 1800 میلیارد دلار برسد و دومین بورس منطقه شود.

این کارشناس بازار مالی و اقتصادی تجدید ارزیابی را نقطه شروع جهش بورس و اقتصاد ایران دانست و گفت: تجدید ارزیابی حق سهامداران و تکلیف دولت است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید