یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» به دلایل روند نزولی بورس پرداخت: بورس؛ ایستاده در غبار!

0
14

مِهردخت میرزایی روزنامه نگار: سید محمدرضا اعلمی، تحلیلگر بازار سرمایه درمورد چرایی ریزش‌های اخیر بورس گفت: در طول 18 روز گذشته، شاهد روند نزولی شاخص کل بازار بورس بوده‌ایم و حمایت روانی 2 میلیون واحد بر سر ریزش این روزهای بازار قرار دارد و کاهش ارزش شاخص کل که حتی محدود کردن دامنه نوسان نیز، نتوانست مانع آن شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با
«نقش اقتصاد» تصریح کرد: برخی از کارشناسان معتقد هستند که محدود کردن دامنه نوسان به صلاح بازار است و فکر می‌کنند با محدود کردن دامنه نوسان بازار بورس و حمایت دولتی از آن باید جلوی ریزش‌ها را گرفت. این در حالی است که نه تنها محدود کردن دامنه نوسان مشکلی را از بازار بورس حل نمی‌کند، بلکه بر مشکلات آن می‌افزاید. به همین دلیل، بازار بورس باید با کمترین مداخله دولتی و بر اساس عرضه و تقاضا مسیر خود را پیدا کند؛ مگر زمانی که یک حادثه غیر طبیعی، بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد. به هر حال، با این‌که با محدود کردن دامنه نوسان مخالف هستم اما تغییر مداوم ریز ساختارهای بازار بورس را نیز، به صلاح نمی‌دانم؛ چراکه تغییر مداوم سبب بروز نبود اعتماد به بازار سرمایه می‌شود.

سید محمدرضا اعلمی تأکید کرد: محدود کردن دامنه نوسان و تزریق پول شاید در کوتاه‌مدت و مقطعی مُسکنی برای بازار سرمایه باشد. اما راه حل مناسبی برای بازار نیست. ما نباید به صورت دستوری به کنترل بازار بپردازیم. زیرا این امر سبب سلب اعتماد عمومی از بازار می‌شود در حالی‌که بازار بورس، خود باید راهش را پیدا کند و این بدین معنی است که ما نباید به صورت مستقیم در بازار دخالت کنیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که «آیا فروش اوراق دولتی به‌منظور تأمین مخارج دولت باعث تغییر روند بورس در هفته گذشته و سلب اعتماد سهامداران بوده است؟» به
«نقش اقتصاد» گفت: فروش اوراق در مقاطعی اتفاق می‌افتد و تقریباً راه گریزی از آن نیست ولی این‌که در حال حاضر، تضعیف بازار فقط به خاطر فروش اوراق باشد نیز، درست نیست.

سید محمدرضا اعلمی درمورد دلیل کوچ سرمایه‌های حقیقی به سمت بازارهای موازی به ویژه طلا تأکید کرد: جذاب‌تر شدن بازار طلا و همچنین، وجود ریسک‌های هر روزهٔ منطقه تأثیر زیادی بر خروج پول از بازار بورس دارند. در بحث جهت‌گیری بازار (MARKET DIRECTION)  برخی از معامله‌گران صبر می‌کنند و ابتدای یک بازار خوب وارد بازار می‌شوند. الان در حالی‌که دامنه نوسان همچنان به حالت عادی خود باز نگشته است و این سیگنال را به کلیت بازار مخابره می‌کند که من همچنان درگیر ریسک‌های مخاطره‌پذیر هستم، چه انتظاری برای بهبود روند شاخص کل داریم؟!

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: زمانی که درگیری و منازعات سیاسی – نظامی قوت پیدا می‌کنند، طبیعتاً شاهد افزایش نرخ طلا هستیم؛ چرا که طلا از گذشته تاکنون، دارای ارزش بوده و دارای قابلیت نقدشوندگی بالایی است. به همین دلیل، افراد بر این باور هستند که در صورت بروز جنگ می‌توانند سرمایه خود را حفظ نمایند. این در حالی است که دیگر بازارها در چنین شرایطی شاهد خروج پول هستند. چون مکانیزم ذهنی افراد بر روی بقا تنظیم شده و تجربه ذهنی افراد در یک کشور تورمی این‌گونه سامان یافته است که با خرید طلا می‌توانند به حفظ دارایی خود بپردازند و طبیعی است که این موضوع با افزایش تنش‌ها در منطقه افزایش پیدا می‌کند. حال، آن‌که حافظه تاریخی جامعه کمی فراموش‌کار است و به یاد نمی‌آورد زمانی که ایران بعد از 8 سال مقاومت و جنگ، قطعنامه 598 را پذیرفت و این پذیرش، سبب افت ناگهانی قیمت دلار و سقوط طلا شد. به همین دلیل، مدیریت سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تشکیل کمیته سه نفره برای سهام عدالت ادامه داد: از آن‌جایی که بسیاری از افراد، سهامدار سهام عدالت هستند باید مسائل مربوط به آن‌ها با دقت و سرعت مورد حل و فصل قرار گیرد. بسیاری از این سهامداران خواهان خرید یا فروش مستقیم سهام خود هستند و تشکیل این کمیته نشان از اهمیت این موضوع دارد.سیدمحمدرضا اعلمی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت دولت از بازار بورس باید به گونه‌ای غیرمستقیم و با تسهیل فضای کسب و کار باشد؛ به طوری‌که در بودجه‌نویسی و تصمیمات مرتبط با بازار سرمایه، طرف بازار سرمایه گرفته شود و به گونه‌ای رفتار شود که بازارسرمایه در مقابل بانک و دیگر بازارهای موازی تقویت شود؛ نه این‌که به صورت شکلی یک بازارسرمایه داشته باشیم ولی تصمیمات کلان ما در راستای یک اقتصاد دستوری و یک اقتصاد بانکی باشد. زیرا بازار سرمایه قدرت جذب بسیاری از پول‌های خُرد را دارد و می‌تواند در جهت کنترل تورم و جهش تولید گام‌های موثری را بردارد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید