لزوم استفاده از توان تولید داخل در صنعت ریلی

0
30

مرتضی مولانژاد کارشناس حمل ونقل: در صنعت ریلی کشور 4 شرکت واگن مسافری تولید می‌کنند که به طور قطع کشور از لحاظ تولید واگن مسافری بی‌نیاز است. شرکت‌های تولید واگن ظرفیت تولید سالانه 200 دستگاه واگن مسافری را دارند اما طبق آمار طی 5 سال گذشته تنها دو سفارش به تعداد 40 و 15 دستگاه ثبت سفارش شده است از این تعداد 15 واگن تحویل داده شده و هم‌اکنون 10 واگن از 40 واگن سفارش دوم هم آماده تحویل است و اگر 30 واگن دیگر تحویل داده شود، خط‌های تولید به دلیل نبود سفارش تعطیل و این موجب نگرانی فعالان این صنعت خواهد بود.همچنین در رابطه با تولید لوکوموتیو نیز باید گفت که دو کارخانه تجربه تولید در این زمینه را دارند و در سال‌های 1384 تا 1386 ماهانه 4 دستگاه تولید داشته اند که اوج تولید در این زمینه مربوط به همین دو سال است اما هم‌اکنون اکثر کارخانه کشور در این حوزه تعطیل است.این مساله در حالی روی داده است که کمبود لوکوموتیو در کشور به صورت جد قابل مشاهده است و اگر از همان سال 1384 طی هرماه 4 لوکوموتیو به صورت پیوسته تولید و وارد خط سرویس‌دهی کشور می‌شد، قطعاً هم‌اکنون کمبودی در حوزه لوکوموتیو ریلی وجود نداشت.وضع کنونی ریلی کشور برخلاف تأکیدات رهبر معظم انقلاب است؛ زیرا ایشان نسبت به توسعه ترانزیت ریلی تأکیدات ویژه‌ای داشتند و طبق آمار بخش حمل و نقل ریلی در سال گذشته رشد منفی 4 درصدی را ثبت کرده در حالی که حمل و نقل جاده‌ای رشد مثبت 9 درصدی داشته است.علاوه بر تأکیدات رهبری در این زمینه، در برنامه توسعه هفتم نیز بنا شده تا راه‌آهن در بخش باری به رشد 30 درصد و مسافری رشد 20 درصدی داشته باشد و برای تحقق این برنامه‌ریزی بخش باری ریلی نیازمند توسعه‌های جدی است.همه این مسائل در حالی روی داده که براساس شعار سالی که رهبر انقلاب برای امسال انتخاب کرده اند و طی یک دهه اخیر نسبت به رونق اقتصاد با مشارکت بخش خصوصی تاکید داشتند اما در حال حاضر راه‌آهن کشور نسبت به این ظرفیت بی‌توجه است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید