چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵:۳۸
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه گردشگری

خواب ۱۵ ساله چابهار تعبیر می‌شود

۱۰ مرداد ۱۴۰۴
در گردشگری
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0
پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به‌عنوان یک طرح ملی و راهبردی، در حال تحقق اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور است. وزیر راه و شهرسازی وعده داده است که این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و ۱۵ سال انتظار برای اجرای آن به پایان می‌رسد.
به گزارش نقش اقتصاد آنلاین ؛‌ پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که از سال ۱۳۸۹ کلید خورده، به ‌عنوان یک طرح زیرساختی حیاتی برای توسعه اقتصادی و تجاری شرق ایران در حال پیشرفت است. این پروژه با طول حدود ۶۳۴ کیلومتر، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور، به شبکه ریلی کشور را ممکن می‌سازد و بدین ترتیب، بستر مناسبی برای توسعه ترانزیت ریلی و مبادلات تجاری فراهم می‌کند.در جلسه‌ای که به بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در روز گذشته (7 مرداد) برگزار شد، فرزانه صادق، بر ضرورت اتمام این پروژه تا پایان سال جاری تأکید کرد. وی گفت: باید عزم خود را برای اتمام پروژه جزم کنیم و از روش‌های مختلف برای تأمین مالی آن استفاده کنیم.این پروژه به ‌بهانه مشکلات مالی و کمبود اعتبارات، با تأخیرهایی مواجه شده است. اما با توجه به اهمیت آن در ایجاد کریدور شمال-جنوب و اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد، مسئولان عزم خود را برای تکمیل آن جزم کرده‌اند. در حال حاضر، پیشرفت پروژه به‌ طور میانگین به ۸۲ درصد در بخش چابهار-نیکشهر و ۶۱ درصد در بخش نیکشهر-ایرانشهر رسیده است.احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی شده است که از چابهار آغاز و به زاهدان می‌رسد. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که باید تمام تلاش‌ها معطوف به اتمام پروژه باشد و اقدامات لازم برای جلوگیری از بازگشت مشکلات مالی و تأمین منابع مالی مورد نیاز انجام گیرد.
پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان نه‌تنها بر رشد اقتصادی منطقه تأثیر خواهد گذاشت، بلکه امکان اتصال به کریدورهای بین‌المللی و تقویت مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را نیز فراهم می‌کند. به گفته مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، این خط ریلی می‌تواند تحولات بزرگی در جابه‌جایی کالا از بندر چابهار به سایر نقاط ایران و کشورهای منطقه ایجاد کند و ظرفیت ترانزیت کالا را به‌شدت افزایش دهد.این پروژه همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب و متصل به کریدور ۶۰ میلیارد دلاری چین-پاکستان (CPEC) مطرح شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی بندر چابهار، این پروژه می‌تواند نقشی کلیدی در گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی ایفا کند.

به ‌علاوه، پروژه راه‌آهن چابهار-سرخس نیز در حال حاضر در مراحل اجرایی پیشرفته‌ای قرار دارد و به ‌عنوان یک کاتالیزور برای تحول اقتصادی و ترانزیتی در شرق ایران محسوب می‌شود. استاندار خراسان جنوبی نیز بر اهمیت این پروژه به‌عنوان شریان حیاتی در تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی و توسعه متوازن در کشور تأکید کرده است.به گفته کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت حسن کریم‌نیا، ورود بخش غیردولتی به سرمایه‌گذاری و اپراتوری شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب (خط ریلی چابهار-زاهدان-سرخس)، تحول شگرفی در امنیت و توسعه شرق کشور ایجاد خواهد شد.این تغییروتحول می‌تواند به اشتغال‌زایی، همبستگی منافع اقتصادی برای افزایش انعطاف‌پذیری در برابر تحریم‌ها، احیای نقش فعال در زنجیره ارزش منطقه‌ای و فراتر از آن تنظیم منافع مشترک مردم با دولت و حاکمیت منجر شود.در نهایت، پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به‌عنوان یک طرح ملی، نه‌تنها به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی و تقویت ارتباطات تجاری ایران با کشورهای همسایه عمل کند. با اتمام این پروژه که چشم‌انتظاری ۱۵ ساله به همراه دارد، انتظار می‌رود تحولات مثبتی در اقتصاد سواحل مکران و ترانزیت کالا در جنوب شرق کشور شکل بگیرد و به تحقق اهداف توسعه پایدار در این منطقه کمک شایانی نماید.گفتنی است براساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار – زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال – جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و همچنین بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شد.احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می‌شود.ارزش روز این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده که بخش اول آن، خط ریلی چابهار- نیکشهر به طول ۱۴۴ کیلومتر، ۸۲ درصد پیشرفت دارد. بخش دوم این پروژه یعنی نیکشهر- ایرانشهر نیز با ۱۸۲ کیلومتر طول کلی به ۶۱ درصد رسیده است و بخش سوم، ایرانشهر- خاش به طول ۱۵۱ کیلومتر دارای پیشرفت ۸۸ درصدی است.

پست های مرتبط

درخواست سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار به ۶۰۱ هزار میلیارد ریال رسید

مرز ریمدان نقش مهمی در پیوند ایران با کریدور بین‌المللی چین – پاکستان دارد

رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: دسترسی ایران به ۲۰ درصد بازار جهانی با بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار-زاهدان

پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به‌عنوان یک طرح ملی و راهبردی، در حال تحقق اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور است. وزیر راه و شهرسازی وعده داده است که این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و ۱۵ سال انتظار برای اجرای آن به پایان می‌رسد.
به گزارش نقش اقتصاد آنلاین ؛‌ پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که از سال ۱۳۸۹ کلید خورده، به ‌عنوان یک طرح زیرساختی حیاتی برای توسعه اقتصادی و تجاری شرق ایران در حال پیشرفت است. این پروژه با طول حدود ۶۳۴ کیلومتر، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور، به شبکه ریلی کشور را ممکن می‌سازد و بدین ترتیب، بستر مناسبی برای توسعه ترانزیت ریلی و مبادلات تجاری فراهم می‌کند.در جلسه‌ای که به بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در روز گذشته (7 مرداد) برگزار شد، فرزانه صادق، بر ضرورت اتمام این پروژه تا پایان سال جاری تأکید کرد. وی گفت: باید عزم خود را برای اتمام پروژه جزم کنیم و از روش‌های مختلف برای تأمین مالی آن استفاده کنیم.این پروژه به ‌بهانه مشکلات مالی و کمبود اعتبارات، با تأخیرهایی مواجه شده است. اما با توجه به اهمیت آن در ایجاد کریدور شمال-جنوب و اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد، مسئولان عزم خود را برای تکمیل آن جزم کرده‌اند. در حال حاضر، پیشرفت پروژه به‌ طور میانگین به ۸۲ درصد در بخش چابهار-نیکشهر و ۶۱ درصد در بخش نیکشهر-ایرانشهر رسیده است.احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی شده است که از چابهار آغاز و به زاهدان می‌رسد. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که باید تمام تلاش‌ها معطوف به اتمام پروژه باشد و اقدامات لازم برای جلوگیری از بازگشت مشکلات مالی و تأمین منابع مالی مورد نیاز انجام گیرد.
پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان نه‌تنها بر رشد اقتصادی منطقه تأثیر خواهد گذاشت، بلکه امکان اتصال به کریدورهای بین‌المللی و تقویت مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را نیز فراهم می‌کند. به گفته مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، این خط ریلی می‌تواند تحولات بزرگی در جابه‌جایی کالا از بندر چابهار به سایر نقاط ایران و کشورهای منطقه ایجاد کند و ظرفیت ترانزیت کالا را به‌شدت افزایش دهد.این پروژه همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب و متصل به کریدور ۶۰ میلیارد دلاری چین-پاکستان (CPEC) مطرح شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی بندر چابهار، این پروژه می‌تواند نقشی کلیدی در گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی ایفا کند.

به ‌علاوه، پروژه راه‌آهن چابهار-سرخس نیز در حال حاضر در مراحل اجرایی پیشرفته‌ای قرار دارد و به ‌عنوان یک کاتالیزور برای تحول اقتصادی و ترانزیتی در شرق ایران محسوب می‌شود. استاندار خراسان جنوبی نیز بر اهمیت این پروژه به‌عنوان شریان حیاتی در تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی و توسعه متوازن در کشور تأکید کرده است.به گفته کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت حسن کریم‌نیا، ورود بخش غیردولتی به سرمایه‌گذاری و اپراتوری شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب (خط ریلی چابهار-زاهدان-سرخس)، تحول شگرفی در امنیت و توسعه شرق کشور ایجاد خواهد شد.این تغییروتحول می‌تواند به اشتغال‌زایی، همبستگی منافع اقتصادی برای افزایش انعطاف‌پذیری در برابر تحریم‌ها، احیای نقش فعال در زنجیره ارزش منطقه‌ای و فراتر از آن تنظیم منافع مشترک مردم با دولت و حاکمیت منجر شود.در نهایت، پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به‌عنوان یک طرح ملی، نه‌تنها به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی و تقویت ارتباطات تجاری ایران با کشورهای همسایه عمل کند. با اتمام این پروژه که چشم‌انتظاری ۱۵ ساله به همراه دارد، انتظار می‌رود تحولات مثبتی در اقتصاد سواحل مکران و ترانزیت کالا در جنوب شرق کشور شکل بگیرد و به تحقق اهداف توسعه پایدار در این منطقه کمک شایانی نماید.گفتنی است براساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار – زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال – جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و همچنین بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شد.احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می‌شود.ارزش روز این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده که بخش اول آن، خط ریلی چابهار- نیکشهر به طول ۱۴۴ کیلومتر، ۸۲ درصد پیشرفت دارد. بخش دوم این پروژه یعنی نیکشهر- ایرانشهر نیز با ۱۸۲ کیلومتر طول کلی به ۶۱ درصد رسیده است و بخش سوم، ایرانشهر- خاش به طول ۱۵۱ کیلومتر دارای پیشرفت ۸۸ درصدی است.
تگ ها: منطقه آزاد چابهار
مطلب قبلی

بررسی راهبردهای توسعه صنعت نمایشگاهی در نشست تخصصی

مطلب بعدی

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای‌عالی مناطق آزاد اعلام کرد: آمادگی کامل مناطق آزاد برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

گردشگری

درخواست سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار به ۶۰۱ هزار میلیارد ریال رسید

۱۹ مهر ۱۴۰۴
گردشگری

مرز ریمدان نقش مهمی در پیوند ایران با کریدور بین‌المللی چین – پاکستان دارد

۱۸ مهر ۱۴۰۴
گردشگری

رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: دسترسی ایران به ۲۰ درصد بازار جهانی با بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار-زاهدان

۱۸ مهر ۱۴۰۴
مطلب بعدی

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای‌عالی مناطق آزاد اعلام کرد: آمادگی کامل مناطق آزاد برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

عراقچی: مذاکره با آمریکا اگر در کار باشد فقط درباره پرونده هسته‌ای است

صابر کاظمی درگذشت

قیمت جدید طلا و سکه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۴ آبان

قیمت جهانی نفت امروز 14 آبان 1404

رویای جمع‌آوری ۹۰ درصد از گازهای مشعل تا 2 سال آینده محقق می‌شود؟

قیمت خودرو امروز 14 آبان 1404 / بازار خودرو در سراشیبی قیمت + جدول

قیمت دلار توافقی امروز چهارشنبه 14 آبان 1404 / حواله دلار افت کرد

هیوندای توسان در ایران هم‌قیمت تسلا شد!

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان مطرح شد: بن‌بست  صنعت خودرو در سایه انحصار و بی‌ثباتی ارزی

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

قیمت جدید طلا و سکه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۴ آبان

قیمت جهانی نفت امروز 14 آبان 1404

رویای جمع‌آوری ۹۰ درصد از گازهای مشعل تا 2 سال آینده محقق می‌شود؟

قیمت خودرو امروز 14 آبان 1404 / بازار خودرو در سراشیبی قیمت + جدول

قیمت دلار توافقی امروز چهارشنبه 14 آبان 1404 / حواله دلار افت کرد

هیوندای توسان در ایران هم‌قیمت تسلا شد!

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان مطرح شد: بن‌بست  صنعت خودرو در سایه انحصار و بی‌ثباتی ارزی

«نقش اقتصاد »  از شمارش معکوس خشکی سدهای البرز و تهران گزارش می‌دهد: پایتخت در وضعیت قرمزِ آبی

گمانه زنی از پیشنهاد بنزین چند نرخی برای سال آینده؛ سناریوهای نرخ بنزین در سال 1405

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد »  از شمارش معکوس خشکی سدهای البرز و تهران گزارش می‌دهد: پایتخت در وضعیت قرمزِ آبی

«نقش اقتصاد» ازتبعات افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ گزارش می‌دهد: بازار خودرو در بن‌بست  رکود  و گرانی

«نقش اقتصاد» از رکوردشکنی بورس در سایه رکود بازارهای رقیب گزارش می‌دهد: بازار سهام در کمین  نقدینگی پایدار

«نقش اقتصاد» از هزینه‌های سنگین کفن و دفن در ایران گزارش می‌دهد: تورم، گریبانگیر آرامش پس از مرگ!

«نقش اقتصاد» از دود شدن سرمایه‌های مردم در طرح نهضت ملی مسکن گزارش می‌دهد: کلاه گشاد نهضت ملی مسکن بر سر مردم

«نقش اقتصاد» از افزایش  شکاف درآمدی در ایران گزارش می دهد: تشدید فقر با بحران آب

«نقش اقتصاد » فرصت های نهفته اقتصادی ایران را بررسی کرد: نجات در همسایگی

«نقش اقتصاد» از  سه ستون اصلی ثروت‌آفرینی در اقتصاد گزارش می دهد: سرمایه‌گذاران قصه‌گو!

«نقش اقتصاد» از پیامدهای تغییر بافت جنگلی گیلان به مناطق مسکونی گزارش می‌دهد: بهشت سبز در محاصره  سونامی ویلاسازی

«نقش اقتصاد » یکی از عوامل مهم رفتار سرمایه‌گذاران خرد در بازار را بررسی کرد: جریان سازی گمراه کننده اینفلوئنسرها

قبلی بعدی

گفت و گو

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطر ح کرد: تولید ملی در تنگنای سیاست های اقتصادی ناکارآمد

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد»  مطرح کرد: تاب‌آوری اقتصاد ایران در مرز فروپاشی

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  انباشت بیش از 850 هزار پرونده  تسهیلات نهضت ملی در بانک‌ها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد»: هزینه‌های سرسام‌آور انتقال آب، لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان اقتصاد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد : تولید ملی زیر تیغ بروکراسی

نایب‌رئیس کمیسیون حکمرانی در اتاق تهران در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: اقتصاد ایران در تنگنای سیاست‌زدگی

در گفتگو با کارشناسان چشم انداز بازارهای مالی در ایران بررسی شد:ترمز افزایش قیمت دلار زیر چرخ تورم

در گفتگوی«  نقش اقتصاد»با عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد: اقتصاد سلامت ایران در نقطه بحران

درگفتگوی «نقش اقتصاد» با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح شد: فرصت سوزی در تجارت با روس ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: سلامت خانوارها زیر تیغ ناکارآمدی و کوتاهی بعضی نهادها

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید