سه شنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۰:۴۱
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» ازتبعات افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ گزارش می‌دهد: بازار خودرو در بن‌بست  رکود  و گرانی

۱۳ آبان ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, اقتصاد کلان, اقتصادی, بازار, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

نسیم ستوده- روزنامه نگار: بازار خودروی ایران در حالی به استقبال نیمه دوم سال 1404 رفت که نه تنها نشانه‌ای از رونق و تحرک در معاملات دیده نمی‌شد، بلکه افزایش قیمت رسمی محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، رکودی کم‌سابقه را رقم زد. در شرایطی که سایپا میانگین 18 درصد و ایران‌خودرو حدود 4 درصد به قیمت محصولات خود افزودند، واکنش بازار برخلاف انتظار بود؛ خریداران از صحنه عقب نشستند و بازار در سکوتی سنگین، فرو رفت.

چرخه تکراری افزایش قیمت و رکود

به گزارش «نقش اقتصاد»، افزایش قیمت خودرو در ایران ازاتفاقات تکراری این سال‌هایی است که همواره نرخ ارز، درحال نوسان و به دنبال آن خودروسازان به‌سرعت، دست به اصلاح قیمت‌ها می‌زنند. اما گویا افزایش قیمت پاییز 1404 با نتایجی متفاوت‌تر از دفعات گذشته بازار را در بی رونقی بسیار، شدیدی قرار داده و شکاف عمیقی را میان قیمت رسمی و توان واقعی خرید مردم، آشکارکرده است. ماجرا از این قرار است که با شدت یابی نوسانات ارزی از ابتدای مهرماه، ایران‌خودرو نخستین شرکتی بود که قیمت 11 محصول خود را افزایش داد. چندی بعد، سایپا نیز در واکنشی سریع، افزایش قیمتی بالاتر را برای محصولات خود اعمال کرد. با وجود این، برخلاف انتظار مدیران این شرکت‌ها، بازار نه تنها به تحرک نیفتاد، بلکه با بی تحرکی بیشتری هم همراه شد. قابل تأمل آنکه، درحالی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش 4 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو موافقت نمود که این شرکت، خواستار افزایش 18 درصدی بود. هرچند همین مجوز 4 درصدی نیز باعث افزایش عمومی قیمت‌ها در بازار شد؛ وبه تبع با توجه به اقدام ایران خودرو برای ثبیت قیمت‌های خود، سایپا هم به این سمت حرکت کرده وبا توجیه اصلاح قیمتی متناسب با هزینه‌های تولید، قیمت محصولات خود را افزایش 18 درصدی داد. این افزایش، شامل قیمت پایه درب کارخانه بوده و هزینه‌های مالیات، بیمه و شماره‌گذاری به آن افزوده می‌شود. در نتیجه، بهای نهایی برای مصرف‌کننده حدود 19.5 درصد، بیشتر از گذشته شد. دیدگاه کارشناسان آن است، سازمان حمایت، در وضعیت کنونی بیش از آنکه حامی مصرف‌کننده باشد، در نقش نهاد تأییدکننده تصمیمات از پیش گرفته‌شده خودروسازان ظاهر می‌شود. درشرایطی که فرمول قیمت‌گذاری بر پایه خوداظهاری شرکت‌ها و با فرض هزینه‌های نامشخص انجام می‌شود، عملاً نظارت واقعی شکل نمی‌گیرد و بازار، به مسیر دلخواه خودروسازان می‌رود.

پست های مرتبط

3 استراتژی برای توسعه صنعت خودرو

قیمت خودرو امروز 11 آبان 1404 / رکود معاملاتی دامنه نوسان قیمت‌ها را محدود کرد + جدول

«نقش اقتصاد» از دود شدن سرمایه‌های مردم در طرح نهضت ملی مسکن گزارش می‌دهد: کلاه گشاد نهضت ملی مسکن بر سر مردم

خریدار نیست، حتی با قیمت پایین‌تر

ابهامات سیاسی و اقتصادی، کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان،، بلاتکلیفی واردات خودرو به‌ویژه خودروهای دست دوم ونوسانات ارزی، بازار خودرو را درشرایط سردرگمی قرار داده است. نمایشگاه‌داران می‌گویند نه فروشنده حاضر به کاهش قیمت است و نه خریدار تمایلی به معامله دارد. شواهد میدانی نشان می‌دهد که با گرانی‌های اخیر در نرخ کارخانه‌ای خودرو، هیچ تقاضای مؤثری در بازار، شکل نگرفته است. اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران بیان می‌کند: «بازار خودرو از چند ماه گذشته تاکنون در رکود کامل است. افزایش قیمت‌ها بدون ارتقای کیفیت انجام می‌شود و همین باعث بی‌اعتمادی مردم شده است». وی می‌افزاید: «خودروسازان و مونتاژکاران در تحویل خودروهای ثبت‌نامی تأخیر دارند و حتی برخی خریداران از سال گذشته هنوز خودروهای خود را تحویل نگرفته‌اند. وقتی عرضه واقعی در بازار نیست و قیمت‌ها هر ماه تغییر می‌کند، طبیعی است که مردم عقب‌نشینی کنند.» مردم، نامطمئن از تثبیت قیمت‌های این بازار، خرید خود را به تعویق می‌اندازند. حتی دیگر به وعده‌های خودروسازان هم اعتماد ندارند. وقتی قیمت هر ماه تغییر می‌کند، کسی حاضر نیست سرمایه خود را در بازاری بگذارد که نه سود دارد و نه اطمینان، از سویی، تولیدکنندگان نیز با استناد به هزینه‌های ارزی، فشار برای افزایش قیمت را ادامه می‌دهند. ازطرفی دیگر، گرانی محصولات داخلی در حالی انجام گرفته که تولید خودرو در نیمه نخست سال جاری افت قابل توجهی را تجربه کرده است. در همین مدت، وارداتی هم صورت نگرفته و آمارهای گمرک همگی به ثبت سفارش‌های سال قبل مربوط می‌شوند. در چنین شرایطی، عده‌ای افزایش قیمت را به کمبود واقعی عرضه پیوند می‌زنند.

ازبحران مالی تا نوسان ارزی

به گزارش نقش اقتصاد، افزایش قیمت خودرو درشرایطی به تصویب رسید که هر دو خودروساز بزرگ کشور با پرونده‌های سنگین حقوقی و مالی روبرو هستند. بررسی‌ها حاکی ازآن است ایران‌خودرو به دلیل افزایش‌های غیرقانونی پیشین، با حکم سازمان تعزیرات حکومتی به پرداخت جریمه‌ای بیش از 16 هزار میلیارد تومان محکوم شده است. همچنین، گزارش‌هایی از تعلیق برخی مدیران ارشد و اعضای هیئت‌مدیره این شرکت منتشر شده است. با وجود این، ایران‌خودرو همچنان سیاست افزایش قیمت را ادامه می‌دهد و حتی در مکاتبه‌ای با سازمان بورس خواستار تعلیق نماد خود تا اعلام قیمت‌های جدید شده بود. در سوی دیگر، سایپا نیز وضعیت بهتری ندارد. این شرکت در نامه‌ای رسمی به قوه قضائیه، وضعیت مالی خود را بحرانی توصیف کرده است. سایپا با بدهی‌های سنگین بانکی و زیان انباشته بالا مواجه است و برای جبران کسری نقدینگی، چاره‌ای جز افزایش قیمت نمی‌بیند. مضاف براینکه تأثیر نرخ دلار بر بازار خودرو، انکارناپذیر است. درماه های اخیر، افزایش نوسانات ارزی باعث شده هزینه واردات قطعات و مواد اولیه رشد کند. خودروسازان هم از این موضوع به‌عنوان بهانه‌ای برای توجیه افزایش قیمت استفاده کرده‌اند. همچنین سیاست‌های ناپایدار دولت در زمینه واردات خودروهای خارجی نیز بر پیچیدگی بازار افزوده وموجب شده بازار داخلی در حلقه بسته‌ای از تولیدکنندگان داخلی گرفتار شود؛ حلقه‌ای که هر از گاهی با عنوان اصلاح قیمت به مصرف‌کننده فشار بیشتری وارد می‌کند. دراین حال به نظر می‌رسد در تمام این زنجیره، مصرف‌کننده ایرانی، بازنده نهایی است. او نه از کیفیت بهتر و نه از ثبات قیمتی، بهره‌مند می‌شود. خودروهایی با فناوری قدیمی، ایمنی پایین و خدمات پس از فروش ضعیف، همچنان با قیمت‌های بالا عرضه می‌گردند. به عبارتی خودروسازان از افزایش قیمت نه برای توسعه فناوری، بلکه برای جبران هزینه‌های ناکارآمدی خود استفاده می‌کنند. ساختار هزینه در این شرکت‌ها به‌شدت سنگین و غیررقابتی است و هرگونه افزایش قیمت، در واقع انتقال بار سوءمدیریت، بر دوش مردم است.

بازسازی اعتماد از دست رفته

شوک‌های پیاپی، وعده‌های بی‌سرانجام و عدم شفافیت در قیمت‌گذاری، اعتماد عموم را به این صنعت، خدشه دار تراز همیشه کرده است. با تداوم روند گرانی وکسادی، بازار بزودی وارد مرحله‌ای می‌شود که معاملات درآن صفر و تولیدکنندگان هم با انباشت موجودی و بحران نقدینگی بیشتری مواجه خواهند شد. براین اساس اگر دولت واقعاً به دنبال ساماندهی این بازار است، باید از گردونه افزایش قیمت برای جبران زیان، پای پس بکشد و به سمت اصلاح ساختاری، شفافیت مالی و رقابت واقعی حرکت کند. ورود مؤثر بخش خصوصی، رفع انحصار و تسهیل واردات خودروهای کارکرده می‌تواند نقطه آغازی برای بازسازی اعتماد از دست رفته مردم باشد. در غیراین صورت هر افزایش قیمتی، تنها عددی جدید بر تابلوی گرانی‌ها خواهد بود. عددی که نه صنعت خودرو را نجات می‌دهد و نه خریدار ایرانی را راضی می‌کند.

 

 

تگ ها: بازار خودروی ایرانخودروقیمت روز خودرو در بازار (ایران خودرو، سایپا و مونتاژی)نسیم ستوده
مطلب قبلی

«نقش اقتصاد» از رکوردشکنی بورس در سایه رکود بازارهای رقیب گزارش می‌دهد: بازار سهام در کمین  نقدینگی پایدار

مطلب بعدی

3 استراتژی برای توسعه صنعت خودرو

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

خواهر پژمان جمشیدی دست به افشاگری زد

۱۳ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشید؛ یک وعده غذای گرم برای کارگران چند؟!

۱۳ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

سخنگوی دولت: دریافت کارت رفاه یا وام ازدواج به صورت همزمان برای یک نفر امکان‌پذیر نیست

۱۳ آبان ۱۴۰۴
مطلب بعدی

3 استراتژی برای توسعه صنعت خودرو

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

خواهر پژمان جمشیدی دست به افشاگری زد

قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشید؛ یک وعده غذای گرم برای کارگران چند؟!

سخنگوی دولت: دریافت کارت رفاه یا وام ازدواج به صورت همزمان برای یک نفر امکان‌پذیر نیست

۹۹ درصد مخزن عظیم سد لار خالی شد

5 ماده خوراکی بسیار خطرناک را بشناسید

آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور (+جدول فروش و جزئیات)

ایران، در فهرست ۱۰ کشور برتر یونسکو

بازتاب برگزاری مراسم ۱۳ آبان در رسانه‌های جهان

معاون شهردار تهران عنوان کرد: پایش یکپارچه تمامی فعالیت‌های خدمات شهری در مرکز رصد و کنترل خدمات

لزوم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رعایت الزامات زیست‌محیطی

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشید؛ یک وعده غذای گرم برای کارگران چند؟!

سخنگوی دولت: دریافت کارت رفاه یا وام ازدواج به صورت همزمان برای یک نفر امکان‌پذیر نیست

۹۹ درصد مخزن عظیم سد لار خالی شد

آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور (+جدول فروش و جزئیات)

لزوم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رعایت الزامات زیست‌محیطی

سهم مصرف گاز جابه‌جا شد/ بخش خانگی از نیروگاه‌ها پیشی گرفت

وزیر نفت: ۱۳ آبان نماد بصیرت و حضور آگاهانه نسل‌های انقلاب است

مدنی‌زاده: بیش از ۸ میلیون مجوز کسب‌وکار صادر شده است

رئیس سازمان اداری و استخدامی:حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی برای ادامه سامانه فواد ۱۲۸ ضروری است

صندوق‌های ارزمحور حلقه گم‌شده ثبات در اقتصاد ایران

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» ازتبعات افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ گزارش می‌دهد: بازار خودرو در بن‌بست  رکود  و گرانی

«نقش اقتصاد» از رکوردشکنی بورس در سایه رکود بازارهای رقیب گزارش می‌دهد: بازار سهام در کمین  نقدینگی پایدار

«نقش اقتصاد» از هزینه‌های سنگین کفن و دفن در ایران گزارش می‌دهد: تورم، گریبانگیر آرامش پس از مرگ!

«نقش اقتصاد» از دود شدن سرمایه‌های مردم در طرح نهضت ملی مسکن گزارش می‌دهد: کلاه گشاد نهضت ملی مسکن بر سر مردم

«نقش اقتصاد» از افزایش  شکاف درآمدی در ایران گزارش می دهد: تشدید فقر با بحران آب

«نقش اقتصاد » فرصت های نهفته اقتصادی ایران را بررسی کرد: نجات در همسایگی

«نقش اقتصاد» از  سه ستون اصلی ثروت‌آفرینی در اقتصاد گزارش می دهد: سرمایه‌گذاران قصه‌گو!

«نقش اقتصاد» از پیامدهای تغییر بافت جنگلی گیلان به مناطق مسکونی گزارش می‌دهد: بهشت سبز در محاصره  سونامی ویلاسازی

«نقش اقتصاد » یکی از عوامل مهم رفتار سرمایه‌گذاران خرد در بازار را بررسی کرد: جریان سازی گمراه کننده اینفلوئنسرها

«نقش اقتصاد» از ناکامی بخش انرژی در برنامه هفتم توسعه گزارش می‌دهد: ایران در حال حذف شدن از نقشه انرژی خاورمیانه

قبلی بعدی

گفت و گو

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطر ح کرد: تولید ملی در تنگنای سیاست های اقتصادی ناکارآمد

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد»  مطرح کرد: تاب‌آوری اقتصاد ایران در مرز فروپاشی

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  انباشت بیش از 850 هزار پرونده  تسهیلات نهضت ملی در بانک‌ها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد»: هزینه‌های سرسام‌آور انتقال آب، لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان اقتصاد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد : تولید ملی زیر تیغ بروکراسی

نایب‌رئیس کمیسیون حکمرانی در اتاق تهران در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: اقتصاد ایران در تنگنای سیاست‌زدگی

در گفتگو با کارشناسان چشم انداز بازارهای مالی در ایران بررسی شد:ترمز افزایش قیمت دلار زیر چرخ تورم

در گفتگوی«  نقش اقتصاد»با عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد: اقتصاد سلامت ایران در نقطه بحران

درگفتگوی «نقش اقتصاد» با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح شد: فرصت سوزی در تجارت با روس ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: سلامت خانوارها زیر تیغ ناکارآمدی و کوتاهی بعضی نهادها

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید