فرشید شکرخدایی- نایبرئیس انجمن مدیران کیفیت: چشمانداز آینده کیفیت در ایران حاکی از آنست که این چشمانداز کل زنجیره ارزش از تأمینکننده تا مصرفکننده نهایی را در بر میگیرد و در آن، نوآوری به دارایی استراتژیک تبدیل میشود. در این الگو، نوآوری به داراییهای استراتژیک تبدیل شده و کیفیت حاصل از همکاری افزایش مییابد. مفهوم کیفیت از فنی فراتر رفته و به طور جدی با مسائل مربوط به سلامت محیط زیست سازگار و توسعهیافته گره خورده و به گونهای که محصول با کیفیت در آینده تولید میشود، به گونهای که علاوه بر مزیت رقابتی آسیب به سیاره، زمین را نیز آلوده کرده و در نتیجهٔ بحران اقتصادی، بهبود مستمر را به همراه خواهد داشت. با وجود، نوآوری در فناوری، نوآوری و خلاقیت، بیش از هر زمان دیگری تعیینکننده کیفیت خواهد بود و از آن بهگونهای که نیروی انسانی خود را برای همکاری با سیستمهای هوشمند توسعهیافته آماده میکند، تغییر خواهد داد. همچنین ایجاد و غنیسازی یک مرجع معتبر دانش شامل استانداردها و فرآیندهای پیشرفته شناسایی شده و بهعنوان اولویتهای ملی در این مسیر مورد توجه قرار گرفته است. این تحول بهعنوان نهادی حیاتی برای شناسایی و توضیح تغییرات سازمانی و مدیریتی در پروژههای پیشگام و هدایتشده توسط سازمانهای پیشرو و هدایت شده قرار دارد. از سوی دیگر در رابطه با کیفت خودروهای ایرانی باید گفت زمانی میتوان درباره کیفیت واقعی یک خودرو قضاوت کرد که محصول بدون نقص اولیه در اختیار مصرفکننده قرار گیرد. اما متأسفانه در حال حاضر بسیاری از خودروهای داخلی پس از ورود به بازار با خرابیهای متعدد مواجه میشوند. یکی از افتخارات خودروسازان داخلی داشتن شبکه گسترده خدمات پس از فروش است، در حالیکه اصل موضوع این است که چرا خودروها از ابتدا دچار نقص میشوند. طبق بررسیها، حدود 70 درصد نارضایتی مردم پس از اولین مراجعه برای رفع خرابی ایجاد میشود و تنها 30 درصد نارضایتی مربوط به زمان تحویل خودرو یا استفاده اولیه از آن است. از سوی دیگر زمان از دسترفته مشتریان و عدم دسترسی به قطعات مناسب، از دلایل اصلی نارضایتی است. هنوز به مرحلهای نرسیدهایم که خودروهای داخلی در سطح مطلوب کیفیت جهانی قرار گیرند. با وجود مشکلات، صنعت خودروی کشور نسبت به برخی دیگر از کالاهای داخلی، از جمله بخش مسکن و خدمات عمومی، از نظم و کیفیت بهتری برخوردار است؛ اما تا رسیدن به استاندارد مطلوب راه درازی در پیش است.




