جمعه, ۳۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۱:۲۷
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه گردشگری

مدیرعامل منطقه آزاد دوغارون عنوان کرد؛ مسیر ترانزیتی چابهار-دوغارون یکی از محورهای حیاتی در اتصال اقیانوس هند به افغانستان و آسیای میانه است

۲۶ آبان ۱۴۰۴
در گردشگری
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0
مسیر ترانزیتی چابهار – دوغارون یکی از کریدورهای مهم شرق ایران است و نقش کلیدی در اتصال بندر اقیانوسی چابهار به مرز افغانستان (دوغارون) و آسیای مرکزی دارد که می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای رشد اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت منطقه‌ای فراهم کند اما به گفته مدیرعامل منطقه آزاد دوغارون، ترانزیت جاده‌ای در این مسیر به دلیل بالا بودن هزینه‌های بالای حمل و نقل توجیه اقتصادی ندارد و مسیر ریلی هم ساخته نشده است؛ لذا از این مسیر ترانزیتی ایرانی‌ها بی‌بهره مانده و منافع ترانزیت آن به جیب افغانستان می‌رود!

به گزارش نقش اقتصاد آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد چابهار به نقل از ایسنا، مسیر ترانزیتی چابهار – دوغارون یکی از محورهای حیاتی در اتصال جنوب ایران به افغانستان، آسیای میانه و اقیانوس هند است. این مسیر نه‌تنها از لحاظ اقتصادی برای ایران و افغانستان اهمیت بالایی دارد، بلکه از منظر امنیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی شرق کشور نیز نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

داشتن مسیر مستقل زمینی و دریایی به‌ویژه از طریق بندر چابهار برای افغانستان که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود نیازمند مسیرهای مطمئن و پایدار است، اهمیت راهبردی فراوانی دارد. این مسیر می‌تواند دسترسی افغانستان را به آب‌های آزاد تسهیل و مسیر تجارت منطقه‌ای را کوتاه‌تر و ایمن‌تر کند.

غفلت‌های تاریخی ایران در حمل و نقل ترکیبی

در زمینه کریدور شرق محمدرضا مودودی – مدیرعامل منطقه آزاد دوغارون – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این کریدور نه فقط برای ایران بلکه برای کشورهای همسایه نیز اهمیت دارد، اظهار کرد: براساس این کریدور کشورهای حوزه آسیای میانه نیز می‌توانند به بندر چابهار که به آب‌های آزاد متصل است، وصل شوند و با کمک این اتصال، هزینه‌های ترانزیت و حمل بار به شدت کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: امروزه اساسا کشورهایی که می‌توانند از حمل و نقل ترکیبی استفاد کنند، مزیت رقابتی بالایی دارند ولی در ایران غفلت‌های تاریخی بسیاری در حمل و نقل ترکیبی رخ داده و استراتژی‌های بعضا مبهم، دیرهنگام و گاه غیر اصولی سبب شده که تجارت خارجی آسیب ببیند؛ لذا نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های حرفه‌ای لازم را برای توسعه خارجی فراهم کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد دوغارون تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در حوزه تجارت خارجی در کریدور شرق داریم، این است که این کریدور آنچنان که باید فعال نشده است و مسیرهای آن هنوز به ظرفیت کامل نرسیده‌اند.

تجارت ریلی نداریم

وی افزود: خط ریلی ما متاسفانه از مسیرهای درستی کشیده نشده و ناوگان ریلی از مسیر مطلوبی عبور نمی‌کند و آنچه امروز شاهدیم بیش از آنکه مبتنی بر یک نگاه اصولی باشد، متاثر از نگاه سیاسی و تحت تاثیر فشار و اصرار  برخی از نمایندگان بومی بوده که باعث شده خط ریلی به جای اینکه از شرق کشور و از نزدیکی مرزهای بازرگانی حرکت کند به ویژه از دوغارون که یکی از معبرهای اصلی تجارت خارجی با افغانستان و قدیمی‌ترین گمرک رسمی ایران است، رد شود و از آنجا نیز به سرخس و اینچه برون برسد اما از مسیر تربت حیدریه و گناباد عبور می‌کند که این مسیر ارتباطی با مرز نو تجارت خارجی دارد و بیشتر معطوف به مسافربری ایرانی است و متاسفانه برای توسعه ظرفیت های تجاری مورد استفاده نگرفته است.

مدیرعامل منطقه آزاد دوغارون در ادامه گفت: به همین دلیل عملا از ظرفیت تجارت واگنی در منطقه آزاد دوغارون غافل شده و از درآمدهای ناشی از آن بی‌بهره هستیم.

مودودی با اشاره به اینکه در ترانزیت جاده‌ای نیز چالش‌های بسیاری داریم، گفت: مسیر چابهار به دوغارون مسیر یک طرفه است، کامیون‌ها حاضر نیستند بار را یکطرفه ببرند و حتما باید دو سر بار باشد. شیوه‌های سیاستی ما در این بخش با مشکلاتی همراه است.

ترانزیت جاده‌ای چابهار – دوغارون توجیه اقتصادی ندارد

وی اضافه کرد: افغانستانی‌ها که خودروهای سنگین خود را با یک دهم قیمت ایرانی می‌خرند به راحتی می‌توانند از افغانستان آمده و تا چابهار بروند و بارشان را تحویل بگیرند و برگردند ولی به دلیل اینکه قیمت کامیون گران است و هزینه‌های حمل و نقل نیز بالاست، این مسیر ترانزیتی جاده‌ای برای ما  توجیه اقتصادی ندارد و در نتیجه ظرفیت‌های چابهار نتوانسته از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

به واردات هزار دستگاه کامیون نیاز داریم 

مدیرعامل منطقه آزاد دوغارون در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای حل این موضوع پرداخت و گفت: باید بتوانیم هزار دستگاه کامیون باری ۲۰ تا ۲۵ تنی با پلاک دوغارون یا چابهار وارد کشور کنیم. باید تفاهماتی بین ما و منطقه آزاد چابهار صورت بگیرد که بتوانیم از مسیر افغانستان تمام مرزهای مسیر کریدور شرق را پوشش دهیم و کامیون‌ها اجازه داشته باشند در تمام مسیر یعنی از سیستان و بلوچستان و خراسان تا اینچه‌برون به راحتی تردد کنند.

منافع ترانزیت جاده‌ای چابهار – دوغارون در جیب افغانستان

وی در پایان گفت: طبیعتا کاهش هزینه خرید کامیون کمک می‌کند ترانزیت جاده‌ای مسیر چابهار – دوغارون توجیه اقتصادی داشته باشد و در نهایت منجر به افزایش جابه‌جایی کالا در کریدور شرق خواهد شد. همچنین باید از ظرفیت پلاک‌گذاری مناطق آزاد استفاده کنیم تا در مدتی که مشکل احداث خط ریلی وجود دارد از ظرفیت کامیونی استفاده شود و منافع آن به جیب افغانستان و سایر کشورهایی که می‌توانند از خودروی ارزان استفاده کنند، نرود

پست های مرتبط

دیدار وزیر صنعت و تجارت افغانستان با همتای هندی/ استفاده مؤثر از بندر چابهار و راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی در چابهار

امضای قرارداد ۹۰ میلیون دلاری ترانزیت کالای افغانستان از طریق بنادر ایران

سفر وزیر صنعت و تجارت افغانستان به هند با هدف استفاده موثر از ظرفیت‌های بندر چابهار

تگ ها: منطقه آزاد چابهار
مطلب قبلی

بیمه دی؛ پیشگام ارائه پوشش‌های متفاوت در مسئولیت مدنی

مطلب بعدی

حضور موثر منطقه آزاد چابهار در نمایشگاه بین‌المللی ابوحنیفه کابل-افغانستان

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

گردشگری

دیدار وزیر صنعت و تجارت افغانستان با همتای هندی/ استفاده مؤثر از بندر چابهار و راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی در چابهار

۲۹ آبان ۱۴۰۴
گردشگری

امضای قرارداد ۹۰ میلیون دلاری ترانزیت کالای افغانستان از طریق بنادر ایران

۲۸ آبان ۱۴۰۴
گردشگری

سفر وزیر صنعت و تجارت افغانستان به هند با هدف استفاده موثر از ظرفیت‌های بندر چابهار

۲۸ آبان ۱۴۰۴
مطلب بعدی

حضور موثر منطقه آزاد چابهار در نمایشگاه بین‌المللی ابوحنیفه کابل-افغانستان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آغاز مذاکرات مزدی سال ۱۴۰۵

سوخت گیری بدون کارت سوخت آغاز شد/ اعلام جزییات اجرای طرح جدید بنزینی

ریزش سنگین ملک تا پایان سال ۱۴۰۴؟

قیمت جدید طلا و سکه ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۴/ تکان قیمت طلا و سکه شدید شد

رمزگشایی از ۳ ضلعی معنادارِ بازار مسکن ایران!

پیشنهاد بنزین 15 هزار تومانی در دولت رئیسی

اعلام جزئیات جدید شرط واریز یارانه

قیمت خودرو امروز 28 آبان 1404 / بازار خودرو در مسیر ثبات قرار گرفت؟ + جدول

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو: کیفیت سوخت را اصلاح کنید تا کیفیت خودرو بالا برود

قیمت جهانی طلا امروز 28 آبان 1404

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آغاز مذاکرات مزدی سال ۱۴۰۵

سوخت گیری بدون کارت سوخت آغاز شد/ اعلام جزییات اجرای طرح جدید بنزینی

ریزش سنگین ملک تا پایان سال ۱۴۰۴؟

قیمت جدید طلا و سکه ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۴/ تکان قیمت طلا و سکه شدید شد

رمزگشایی از ۳ ضلعی معنادارِ بازار مسکن ایران!

پیشنهاد بنزین 15 هزار تومانی در دولت رئیسی

اعلام جزئیات جدید شرط واریز یارانه

قیمت خودرو امروز 28 آبان 1404 / بازار خودرو در مسیر ثبات قرار گرفت؟ + جدول

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو: کیفیت سوخت را اصلاح کنید تا کیفیت خودرو بالا برود

قیمت جهانی طلا امروز 28 آبان 1404

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد » تاثیر حذف ارز ترجیحی و انتقال کامل ارز صادراتی به تالار دوم را بررسی می‌کند: فصل جدید سودآوری پایدار در تالار شیشه ای

«نقش اقتصاد» از نبود مرجع پاسخگو در بحران کاغذ گزارش می دهد: صنعت چاپ و  نشر درآستانه ایست کامل

«نقش اقتصاد» از چرخه اقتصادی تولید محتواهای غذایی گزارش می‌دهد: تجارت فربه فودبلاگرها با اشتهای مردم

«نقش اقتصاد» تبعات حذف ماده 50 برنامه هفتم توسعه را بررسی می کند: زمین، حلقه مفقوده سیاستگذاری مسکن در ایران

«نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان در طرح انتقال پایتخت گزارش می دهد؛ فرافکنی سیاسی در طرح انتقال پایتخت

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تأثیر تعرفه‌های پلکانی بر واردات خودرو بررسی شد: خنثی‌سازی تعرفه واردات خودرو با کاهش قدرت خرید مردم

«نقش اقتصاد» ریشه‌های تناقض در سیاست‌گذاری نرخ بنزین را بررسی کرد: بنزین؛ ارزان برای دولت، آتش برای ملت!

« نقش اقتصاد» فاصله معنادار بورس ایران با شاخص‌های جهانی را بررسی کرد: حاشیه  ‌نشینی تالار شیشه‌ای

«نقش اقتصاد» از هزینه‌های پنهان آلودگی هوا در کشور گزارش می‌دهد:17  میلیارد دلار هزینه بحران تنفسی در ایران

«نقش اقتصاد» بررسی کرد: اقتصاد ایران زیر تیغ «خام فروشی»

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس چشم‌انداز  نرخ جهانی طلا بررسی شد: طلای جهانی زیر سایه جنگ و بدهی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی بحران صنعت خودرو پرداخت؛بازار می‌جوشد، کارخانه می‌سوزد، سیاستگذار وعده می‌دهد

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی بررسی کرد: متغیرهای تأثیرگذار بر بازار طلا

گفتگوی «نقش اقتصاد» با سه کارشناس پیرامون قیمت‌گذاری‌ها و شتاب مونتاژکاری در صنعت خودرو؛چرخ تولید کند شد، چرخ قیمت‌ها  تند

غلامرضا تاجگردون در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: کسری  بودجه موتور محرک تورم

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد: سه عامل کلیدی التهابات ارزی

نماینده مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  عدالت معیشتی کارگران در هزارتوی وعده‌ها

رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه مجلس  در گفتگو با «نقش اقتصاد» : تنها 30درصد از اهداف برنامه هفتم  توسعه محقق شد

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با سه چهره صنعت، بازار و واردات خودرو مطرح شد: صنعت خودرو در تله  تصمیم‌های متناقض

«نقش اقتصاد» درگفتگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی  کرد: چالش‌ها و چشم‌انداز وضعیت بورس ایرانتا پایان سـال

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید