چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۹:۳۴
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی بحران صنعت خودرو پرداخت؛بازار می‌جوشد، کارخانه می‌سوزد، سیاستگذار وعده می‌دهد

۲۸ آبان ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, اقتصادی, بازار, خودرو, گفت و گو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

خودروسازی در مه؛ سه هشدار از قلب کارخانه، بازار و سیاستگذاری

مجتبی خسروجردی-روزنامه نگار: صنعت و بازار خودرو در ایران این روزها زیر فشاری کم‌سابقه قرار گرفته است؛ فشاری که از یک‌سو با دستورات ضرب‌الاجلی دولت برای اصلاح موتور، کاهش مصرف سوخت و توسعه خودروهای برقی آغاز شده و از سوی دیگر با کمبود عرضه، نوسان ارزی و رکود در خودروهای وارداتی تشدید شده است. در لایه‌ای عمیق‌تر نیز مسئله بنیادی‌تری مطرح است: ضعف نهادی و نبود زیست‌بوم ارزش‌آفرین که اجازه نمی‌دهد نوآوری و فناوری به ارزش اقتصادی تبدیل شود. در این گزارش، سه روایت از سه ضلع این صنعت را کنار هم می‌گذاریم: ابراهیم دوست‌زاده نماینده قطعه‌سازان و درگیر با مشکلات عملیاتی تولید، علی خسروانی از زاویه دید بازار و رفتار مصرف‌کننده و علی میرزایی‌سیسان تحلیلگر توسعه صنعتی و منتقد ضعف نهادی. روایتی که حاصل کنار هم قرار دادن این دیدگاه‌هاست، تصویری بسیار واقعی‌تر و پیچیده‌تر از وضعیت صنعت خودرو ترسیم می‌کند.

چالش‌های تولید زیر سایه کمبود ارز

پست های مرتبط

قیمت خودرو امروز 28 آبان 1404 / بازار خودرو در مسیر ثبات قرار گرفت؟ + جدول

قیمت خودرو امروز 27 آبان 1404 / چراغ معاملات بازار خودرو خاموش ماند + جدول

قیمت خودرو امروز 26 آبان 1404 / بازار خودرو به آرامش نسبی بازگشت + جدول

به گزارش نقش اقتصاد، ابراهیم دوست‌زاده، رئیس کمیته کیفیت و استاندارد انجمن قطعه‌سازان، تصویری روشن اما نگران‌کننده از واقعیت تولید ارائه می‌دهد. او معتقد است اصل دستور رئیس‌جمهور برای بهبود موتور و مصرف سوخت کاملاً منطقی است، اما تبدیل آن به واقعیت بدون رفع موانع حیاتی ممکن نیست. او توضیح می‌دهد: «برای تخصیص ارز مواد اولیه‌ای که تولید داخل ندارد، صف 6 تا 8 ماهه داریم. برای ماشین‌آلات این زمان حتی به بیش از یک سال می‌رسد. اگر هم تولیدکننده از ارز آزاد استفاده کند، موضوع تعزیرات و قاچاق مطرح می‌شود.» عملاً، ساختار فعلی اجازه نوسازی خطوط و ورود به فناوری‌های جدید را نمی‌دهد. دوست‌زاده تأکید می‌کند که تحول موتور یورو 6 یا توسعه خودروهای برقی، نیاز ارزی چند برابر وضع موجود دارد؛ صنعتی که امروز برای کوچک‌ترین ثبت سفارش گرفتار بروکراسی است، چگونه می‌تواند در یک سال جهش فناورانه داشته باشد؟ مشکل فقط این نیست. اقتصاد تولید نیز در معرض تهدید است. او می‌گوید: «هیچ بخش خصوصی در فعالیت بدون منفعت نمی‌ماند. قیمت‌گذاری دستوری اگرچه کم‌رنگ‌تر شده، اما آثار مخرب آن و زیان‌های انباشته همچنان باقی است.» از نگاه او، مسیر تولید خودروهای برقی نیز در غیاب زیرساخت‌های انرژی و قیمت تمام‌شده بالا، توهمی بیش نیست. به گفته وی، باتری هشت‌ساله‌ای که نصف قیمت خودروست و نبود صنعت بازیافت، هزینه‌ای تحمیل می‌کند که مصرف‌کننده ایرانی توان پذیرش آن را ندارد. راه‌حل پیشنهادی قطعه‌سازان روشن است: اتکا به خودروهای هیبریدی اقتصادی. هم به‌صرفه‌ترند، هم مصرف سوخت را کاهش می‌دهند و هم با زیرساخت انرژی کشور سازگارترند.

بازار خودرو زیر سایه کمبود عرضه

در سوی دیگر ماجرا، علی خسروانی، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، روایتی از بازار ارائه می‌دهد؛ بازاری که برخلاف تصور عمومی، در رکود کامل نیست اما شدیداً شکننده و ناپایدار است. به گفته او، در روزهای اخیر قیمت خودروهای داخلی هم‌زمان با افزایش نرخ ارز حدود 5 درصد رشد کرده، اما تقاضا همچنان وجود دارد. تنها بازار خودروهای خارجی در رکود عمیق است؛ رکودی ناشی از بسته بودن واردات برای ایرانیان خارج از کشور و تعرفه‌های جدید پلکانی. خسروانی تأکید می‌کند که کمبود عرضه عامل اصلی افزایش قیمت‌هاست: «در بسیاری مواقع قیمت کارخانه‌ای تغییر می‌کند اما عرضه مناسب جلوی افزایش بیشتر قیمت بازار را می‌گیرد. اکنون عرضه کم است و هر موج کوچک ارزی، سریع بازار را بالا می‌برد.» او خبر می‌دهد که سایپا قصد افزایش تولید دارد، که می‌تواند در خودروهای زیر یک میلیارد تومان اثر تثبیتی داشته باشد. اما هشدار می‌دهد که با انتقال تخصیص ارز خودرو به تالار دوم، شایعات افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار تقویت شده است. از نگاه فعالان بازار، صنعت خودرو در حال حاضر یک مشکل بزرگ دارد: ناترازی عرضه و تقاضا. و تا زمانی که تولید پایدار و قابل پیش‌بینی نباشد، قیمت‌ها نیز ثبات نخواهد داشت.

فقدان زیست‌بوم ارزش‌آفرینی

اما شاید ریشه‌ای‌ترین نقد از سوی علی میرزایی‌سیسان مطرح می‌شود؛ کارشناس صنعتی که معتقد است مسئله اصلی نه فناوری، نه بازار، نه ارز و نه قیمت‌گذاری است، بلکه نبود ظرفیت ارزش‌آفرینی در کل زیست‌بوم صنعت خودروست. به گفته او، کیفیت نهادها – از ثبات مقررات تا کنترل فساد – سقف ارزش‌افزوده هر صنعت را تعیین می‌کند: «در زیست‌بومی با نهادهای ضعیف، هیچ انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و بلندمدت باقی نمی‌ماند. فناوری در چنین بستری تبدیل به ارزش نمی‌شود.» او می‌گوید علت شکست بسیاری از پروژه‌های خودرویی، از خودروهای برقی تا پلت‌فرم ملی، نه ضعف مهندسی، بلکه فقدان ظرفیت پذیرش است؛ صنعتی که نه ساختار بنگاهی چابک دارد، نه بازار آماده، نه زنجیره‌تأمین توانمند. میرزایی‌سیسان با اشاره به تجربه چین، تأکید می‌کند که موفقیت این کشور نتیجه «برنامه‌ریزی 25 ساله برای کل زنجیره‌تأمین» است، نه تولید چند مدل خودرو برقی. او هشدار می‌دهد: «تا زمانی که زیست‌بوم نوآوری اصلاح نشود، تولیدِ چند خودروی برقی یا هیبریدی نه تنها جهش ایجاد نمی‌کند، بلکه به اتلاف منابع و افزایش وابستگی می‌انجامد.» از نگاه او، خودروسازی ایران در چرخه‌ای گرفتار شده است که در آن سیاست‌گذاری‌های متناقض، قیمت‌گذاری دستوری، ممنوعیت‌های دوره‌ای و ضعف حکمرانی صنعتی مانع شکل‌گیری زنجیره‌تأمین بالغ می‌شود. او می‌گوید: «تا زمانی که چالش راهبردی را با راه‌حل مهندسی پاسخ می‌دهیم، سرخوردگی و شکست تکرار می‌شود.»

سه روایت و یک حقیقت: مسیر تحول از اصلاح حکمرانی می‌گذرد

به گزارش نقش اقتصاد، گفتگو با این سه نفر نشان می‌دهد که صنعت خودرو در ایران نه با یک مشکل، بلکه با یک شبکه از مشکلات به‌هم‌پیوسته روبه‌رو است: تولیدکنندگان، تحت فشار کمبود ارز، فرسودگی خطوط و هزینه‌های سنگین فناوری هستند. بازار با کمبود عرضه و نوسانات ارزی دچار بی‌ثباتی است و زیست‌بوم نهادی و سیاست‌گذاری صنعتی، ظرفیت خلق ارزش پایدار را ندارد. در چنین شرایطی، ضرب‌الاجل‌های یک‌ساله برای تحول فناوری بیشتر به هدف‌گذاری شعاری شباهت دارد تا برنامه‌ریزی صنعتی. مسیر واقعی تحول، از تصمیم‌های سخت اما بنیادی می‌گذرد: اصلاح زیرساخت انرژی، بازنگری در حکمرانی صنعتی، ثبات سیاستی و بازسازی زنجیره‌تأمین. در غیر این صورت، همان‌طور که یکی از کارشناسان می‌گوید، «صنعت خودرو نه سکوی توسعه، بلکه کانون بازتولید ناکارآمدی» باقی خواهد ماند.

تگ ها: بازار خودروخودروسازيصنعت خودروکارخانه
مطلب قبلی

تداوم رکود عامل گسترش بد مسکنی

مطلب بعدی

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس چشم‌انداز  نرخ جهانی طلا بررسی شد: طلای جهانی زیر سایه جنگ و بدهی

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

قیمت خودرو امروز 28 آبان 1404 / بازار خودرو در مسیر ثبات قرار گرفت؟ + جدول

۲۸ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو: کیفیت سوخت را اصلاح کنید تا کیفیت خودرو بالا برود

۲۸ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

قیمت جهانی طلا امروز 28 آبان 1404

۲۸ آبان ۱۴۰۴
مطلب بعدی

در گفتگوي «نقش اقتصاد» با يک کارشناس چشم‌انداز  نرخ جهاني طلا بررسي شد: طلاي جهاني زير سايه جنگ و بدهي

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

قیمت خودرو امروز 28 آبان 1404 / بازار خودرو در مسیر ثبات قرار گرفت؟ + جدول

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو: کیفیت سوخت را اصلاح کنید تا کیفیت خودرو بالا برود

قیمت جهانی طلا امروز 28 آبان 1404

قیمت دلار توافقی امروز چهارشنبه 28 آبان 1404 / حواله دلار رشد کرد

جبران حقوق، حلقه گمشده سیاست دولت

اختلافات در نرخ سوم بنزین؛ دولتی‌ها 30 هزار، مجلسی‌ها 5 هزار؛ بالاخره بنزین چند؟

ریسک افزایش قیمت حامل‌های انرژی

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس چشم‌انداز  نرخ جهانی طلا بررسی شد: طلای جهانی زیر سایه جنگ و بدهی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی بحران صنعت خودرو پرداخت؛بازار می‌جوشد، کارخانه می‌سوزد، سیاستگذار وعده می‌دهد

تداوم رکود عامل گسترش بد مسکنی

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

قیمت خودرو امروز 28 آبان 1404 / بازار خودرو در مسیر ثبات قرار گرفت؟ + جدول

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو: کیفیت سوخت را اصلاح کنید تا کیفیت خودرو بالا برود

قیمت جهانی طلا امروز 28 آبان 1404

قیمت دلار توافقی امروز چهارشنبه 28 آبان 1404 / حواله دلار رشد کرد

جبران حقوق، حلقه گمشده سیاست دولت

اختلافات در نرخ سوم بنزین؛ دولتی‌ها 30 هزار، مجلسی‌ها 5 هزار؛ بالاخره بنزین چند؟

ریسک افزایش قیمت حامل‌های انرژی

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس چشم‌انداز  نرخ جهانی طلا بررسی شد: طلای جهانی زیر سایه جنگ و بدهی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی بحران صنعت خودرو پرداخت؛بازار می‌جوشد، کارخانه می‌سوزد، سیاستگذار وعده می‌دهد

تداوم رکود عامل گسترش بد مسکنی

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد » تاثیر حذف ارز ترجیحی و انتقال کامل ارز صادراتی به تالار دوم را بررسی می‌کند: فصل جدید سودآوری پایدار در تالار شیشه ای

«نقش اقتصاد» از نبود مرجع پاسخگو در بحران کاغذ گزارش می دهد: صنعت چاپ و  نشر درآستانه ایست کامل

«نقش اقتصاد» از چرخه اقتصادی تولید محتواهای غذایی گزارش می‌دهد: تجارت فربه فودبلاگرها با اشتهای مردم

«نقش اقتصاد» تبعات حذف ماده 50 برنامه هفتم توسعه را بررسی می کند: زمین، حلقه مفقوده سیاستگذاری مسکن در ایران

«نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان در طرح انتقال پایتخت گزارش می دهد؛ فرافکنی سیاسی در طرح انتقال پایتخت

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تأثیر تعرفه‌های پلکانی بر واردات خودرو بررسی شد: خنثی‌سازی تعرفه واردات خودرو با کاهش قدرت خرید مردم

«نقش اقتصاد» ریشه‌های تناقض در سیاست‌گذاری نرخ بنزین را بررسی کرد: بنزین؛ ارزان برای دولت، آتش برای ملت!

« نقش اقتصاد» فاصله معنادار بورس ایران با شاخص‌های جهانی را بررسی کرد: حاشیه  ‌نشینی تالار شیشه‌ای

«نقش اقتصاد» از هزینه‌های پنهان آلودگی هوا در کشور گزارش می‌دهد:17  میلیارد دلار هزینه بحران تنفسی در ایران

«نقش اقتصاد» بررسی کرد: اقتصاد ایران زیر تیغ «خام فروشی»

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس چشم‌انداز  نرخ جهانی طلا بررسی شد: طلای جهانی زیر سایه جنگ و بدهی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی بحران صنعت خودرو پرداخت؛بازار می‌جوشد، کارخانه می‌سوزد، سیاستگذار وعده می‌دهد

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی بررسی کرد: متغیرهای تأثیرگذار بر بازار طلا

گفتگوی «نقش اقتصاد» با سه کارشناس پیرامون قیمت‌گذاری‌ها و شتاب مونتاژکاری در صنعت خودرو؛چرخ تولید کند شد، چرخ قیمت‌ها  تند

غلامرضا تاجگردون در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: کسری  بودجه موتور محرک تورم

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد: سه عامل کلیدی التهابات ارزی

نماینده مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  عدالت معیشتی کارگران در هزارتوی وعده‌ها

رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه مجلس  در گفتگو با «نقش اقتصاد» : تنها 30درصد از اهداف برنامه هفتم  توسعه محقق شد

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با سه چهره صنعت، بازار و واردات خودرو مطرح شد: صنعت خودرو در تله  تصمیم‌های متناقض

«نقش اقتصاد» درگفتگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی  کرد: چالش‌ها و چشم‌انداز وضعیت بورس ایرانتا پایان سـال

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید