سه شنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۲:۴۹
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

بلیت هواپیما گران می‌شود؟

۱۳ آبان ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, اقتصادی, جامعه, صمت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0
طبق آنچه اعلام شده، هزینه‌های صنعت هوایی به دلیل افزایش نرخ ارز مبادله‌ای از ۶۸ هزار و ۸۰۰ هزار تومان به نرخ تالار دوم (حدود ۱۰۵ هزار تومان) تغییر کرده است؛ لذا ایرلاین‌ها خواستار افزایش نرخ بلیت هواپیما هستند اما این افزایش نرخ هنوز قطعی نشده و مصوبات لازم را اخذ نکرده است.

به گزارش نقش اقتصاد آنلاین، عصر امروز خبرهایی مبنی بر افزایش ۲۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما منتشر شد و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز عنوان کرد که این افزایش قیمت به دلیل افزایش نرخ ارز مبادله ای از ۶۸ هزار و ۸۰۰ هزار تومان به نرخ تالار دوم یعنی حدود ۱۰۵ هزار تومان است.

اسعدی سامانی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد هزینه‌های ایرلاین‌ها ارزی است، گفته که درپی افزایش نرخ سوخت از ۶۰۰ تومان به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در هر لیتر، افزایش تعرفه گمرکی ترخیص قطعات و موتور هواپیما از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۰ هزار تومان و با توجه به اینکه حدود ۱۲ درصد این افزایش نرخ، مالیات بر ارزش افزوده و سهم عوارض مختلف است، در مجموع متوسط نرخ بلیت هواپیما رشد ۲۴ درصدی باید داشته باشد.

در این راستا، پیگیری‌های ایسنا از سازمان هواپیمایی کشوری بر این اساس است که طبق رای دیوان عدالت اداری، سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی از خرداد ۱۴۰۳ نقشی در تعیین نرخ بلیت هواپیما ندارند و صرفا نقش آنها نظارت بر عملکرد ایرلاین‌هاست.

آن طور که پیش‌تر نیز ایسنا طی سلسله گزارش‌هایی اطلاع‌رسانی کرده بود، از خرداد پارسال تعیین نرخ بلیت هواپیما از حوزه اختیارات وزارت راه و شهرسازی خارج شد و دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اجرای رأی صادره از هیأت عمومی این دیوان در خصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما، اختیارات این وزارتخانه را در کنترل قیمت بلیت هواپیما سلب کرد و بعد از سلب این اختیارات از وزارت راه و شهرسازی، شرکت‌های هواپیمایی هرکدام مجاز شدند تا نسبت به تعیین نرخ‌های مسیرهای مختلف خودشان اقدام و سقف قیمتی تعیین شده را رعایت کنند.

به بیان جزئی‌تر بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت حمل‌ونقل هوایی آزاد شده و تابع عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. همچنین مطابق ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند و بر اساس رای دیوان عدالت اداری سازمان هواپیمایی کشوری از تعیین نرخ بلیت هواپیمایی منع شده است.در همین راستا، شرکت‌های هواپیمایی نیز این قوانین را اجرا کرده‌اند.

البته گفتنی است؛ فقط انجمن شرکت‌های هواپیمایی در فرآیند تعیین نرخ دخیل نیستند و براساس قوانین موجود باید در تعیین نرخ، مصوبه ستاد تنظیم بازار را هم داشته باشند.

بر همین اساس، سال گذشته نیز مصوبه‌ای از سوی شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بنا به درخواست معاون اول ریاست‌جمهور به تصویب رسید که بر اساس آن، اختیارات ستاد تنظیم بازار برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز تمدید شد و بنابر دستور سران قوا بر تداوم قیمت‌گذاری کالاهای ضروری و حساس، هرگونه قیمت‌گذاری دولتی به‌استثنای کالاهای اساسی یارانه‌ای، کالاهای انحصاری و خدمات دولتی، ممنوع اعلام شده است.

آن طور که گفته می‌شود بلیت هواپیما نیز جزو کالاهایی است که برای نرخ گذاری باید فرآیند دریافت مصوبه را طی کند و از ستاد تنظیم بازار مجوز های لازم را دریافت و به نظر می رسد که این افزایش ۲۴درصدی هنوز فرآیندهای لازم را طی نکرده است.

آنچه در برخی منابع آمده بر اساس تصمیمات جدید، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار مسئول بررسی و تأیید نرخ بلیت هواپیما در تعامل با شرکت‌های هواپیمایی است. در واقع قیمت‌ها پس از طی مراحل قانونی در این مراجع، به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ و جهت درج در سایت‌ها و کانال‌های رسمی فروش برای رؤیت عموم اعلام می‌شود.

لازم به ذکر است؛ این فرآیندها باید به‌گونه‌ای انجام شود که ضمن رعایت اصول رقابتی، پایداری صنعت هوایی کشور را با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی تحت تأثیر قرار ندهد. همچنین بر اساس چارچوب‌های سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو)، وظایف تعیین‌شده برای سازمان هواپیمایی کشوری در حوزه‌هایی همچون ایمنی، امنیت پرواز و پایداری اقتصادی صنعت هوانوردی تعریف شده است و این سازمان اختیار قانونی برای مداخله در تعیین یا کنترل نرخ بلیت هواپیما را ندارد.

با این وجود می‌توان گفت که این دو قانون در کنار یکدیگر از یک طرف دست شرکت‌های هواپیمایی را برای قیمت گذاری باز گذاشته است و به آنها اختیار داده که براساس هزینه های موجود اقدام به تغییر نرخ کنند و عملا بخش دولتی از نرخ گذاری خارج شود ولی از آن طرف تایید نهایی این افزایش نرخ را منوط به دریافت مصوبه از ستاد تنظیم بازار و بخش دولتی کرده، لذا هنوز مشخص نیست که کدام نهاد دقیقا مسئول تعیین نرخ بلیت است؟

افزایش نرخی که بنا برگفته کارشناسان، با توجه به افزایش نرخ ارز مبادله‌ای به ۱۰۵ هزار تومان، تغییر نرخ سوخت و سهم مالیات بر ارزش افزوده و عوارض، لازمه شرکت‌ها برای ادامه فعالیت بوده و بایستی هرچه زودتر اعمال شود.

منبع: ایسنا

پست های مرتبط

مطلبی یافت نشد
تگ ها: بلیت هواپیماقیمت بلیت
مطلب قبلی

الاخبار فاش کرد:همکاری ترکیه و اسرائیل از خزر تا مدیترانه و از قفقاز تا خلیج فارس علیه ایران/حلقه محاصره ایران تنگ‌تر شد

مطلب بعدی

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۳ آبان

admin

admin

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

خواهر پژمان جمشیدی دست به افشاگری زد

۱۳ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشید؛ یک وعده غذای گرم برای کارگران چند؟!

۱۳ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

سخنگوی دولت: دریافت کارت رفاه یا وام ازدواج به صورت همزمان برای یک نفر امکان‌پذیر نیست

۱۳ آبان ۱۴۰۴
مطلب بعدی

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۳ آبان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

خواهر پژمان جمشیدی دست به افشاگری زد

قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشید؛ یک وعده غذای گرم برای کارگران چند؟!

سخنگوی دولت: دریافت کارت رفاه یا وام ازدواج به صورت همزمان برای یک نفر امکان‌پذیر نیست

۹۹ درصد مخزن عظیم سد لار خالی شد

5 ماده خوراکی بسیار خطرناک را بشناسید

آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور (+جدول فروش و جزئیات)

ایران، در فهرست ۱۰ کشور برتر یونسکو

بازتاب برگزاری مراسم ۱۳ آبان در رسانه‌های جهان

معاون شهردار تهران عنوان کرد: پایش یکپارچه تمامی فعالیت‌های خدمات شهری در مرکز رصد و کنترل خدمات

لزوم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رعایت الزامات زیست‌محیطی

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشید؛ یک وعده غذای گرم برای کارگران چند؟!

سخنگوی دولت: دریافت کارت رفاه یا وام ازدواج به صورت همزمان برای یک نفر امکان‌پذیر نیست

۹۹ درصد مخزن عظیم سد لار خالی شد

آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور (+جدول فروش و جزئیات)

لزوم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رعایت الزامات زیست‌محیطی

سهم مصرف گاز جابه‌جا شد/ بخش خانگی از نیروگاه‌ها پیشی گرفت

وزیر نفت: ۱۳ آبان نماد بصیرت و حضور آگاهانه نسل‌های انقلاب است

مدنی‌زاده: بیش از ۸ میلیون مجوز کسب‌وکار صادر شده است

رئیس سازمان اداری و استخدامی:حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی برای ادامه سامانه فواد ۱۲۸ ضروری است

صندوق‌های ارزمحور حلقه گم‌شده ثبات در اقتصاد ایران

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» ازتبعات افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ گزارش می‌دهد: بازار خودرو در بن‌بست  رکود  و گرانی

«نقش اقتصاد» از رکوردشکنی بورس در سایه رکود بازارهای رقیب گزارش می‌دهد: بازار سهام در کمین  نقدینگی پایدار

«نقش اقتصاد» از هزینه‌های سنگین کفن و دفن در ایران گزارش می‌دهد: تورم، گریبانگیر آرامش پس از مرگ!

«نقش اقتصاد» از دود شدن سرمایه‌های مردم در طرح نهضت ملی مسکن گزارش می‌دهد: کلاه گشاد نهضت ملی مسکن بر سر مردم

«نقش اقتصاد» از افزایش  شکاف درآمدی در ایران گزارش می دهد: تشدید فقر با بحران آب

«نقش اقتصاد » فرصت های نهفته اقتصادی ایران را بررسی کرد: نجات در همسایگی

«نقش اقتصاد» از  سه ستون اصلی ثروت‌آفرینی در اقتصاد گزارش می دهد: سرمایه‌گذاران قصه‌گو!

«نقش اقتصاد» از پیامدهای تغییر بافت جنگلی گیلان به مناطق مسکونی گزارش می‌دهد: بهشت سبز در محاصره  سونامی ویلاسازی

«نقش اقتصاد » یکی از عوامل مهم رفتار سرمایه‌گذاران خرد در بازار را بررسی کرد: جریان سازی گمراه کننده اینفلوئنسرها

«نقش اقتصاد» از ناکامی بخش انرژی در برنامه هفتم توسعه گزارش می‌دهد: ایران در حال حذف شدن از نقشه انرژی خاورمیانه

قبلی بعدی

گفت و گو

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطر ح کرد: تولید ملی در تنگنای سیاست های اقتصادی ناکارآمد

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد»  مطرح کرد: تاب‌آوری اقتصاد ایران در مرز فروپاشی

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  انباشت بیش از 850 هزار پرونده  تسهیلات نهضت ملی در بانک‌ها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد»: هزینه‌های سرسام‌آور انتقال آب، لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان اقتصاد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد : تولید ملی زیر تیغ بروکراسی

نایب‌رئیس کمیسیون حکمرانی در اتاق تهران در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: اقتصاد ایران در تنگنای سیاست‌زدگی

در گفتگو با کارشناسان چشم انداز بازارهای مالی در ایران بررسی شد:ترمز افزایش قیمت دلار زیر چرخ تورم

در گفتگوی«  نقش اقتصاد»با عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد: اقتصاد سلامت ایران در نقطه بحران

درگفتگوی «نقش اقتصاد» با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح شد: فرصت سوزی در تجارت با روس ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: سلامت خانوارها زیر تیغ ناکارآمدی و کوتاهی بعضی نهادها

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید