حرکت بورس بر مدار منطقی

0
47

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: این هفته بازار سرمایه در حالی آغاز به کار کرد که در پایان معاملات دو روز ابتدایی هفته با ریزش همراه بود. این در حالی است که هفته گذشته روند خوبی از خود نشان داد و در پایان هفته توانست سبزپوش به کار خود پایان دهد. روز شنبه 18 آذرماه 1402، نماگرهای بازار سرمایه کاهشی بودند و در پایان معاملات حدود یک سوم نمادها توانستند در محدوده مثبت قرار بگیرند و بیشترین ورود پول افراد حقیقی نیز، متعلق به گروه فلزات اساسی بود. شاخص کل در هجدهمین روز از سومین ماه پاییز بازدهی منفی 46/0 درصد داشت و با 10 هزار واحد کاهش توانست به عدد 2 میلیون و 161 هزار واحد دست پیدا کند و شاخص هم وزن با بازدهی منفی 35/0 درصد و با 2 هزار و 600 واحد کاهش به عدد 744 هزار و 600 رسید.

6 هزار و 600 میلیارد تومان مجموع ارزش معاملات خُرد بود و برآیند خرید و فروش افراد حقیقی تقریباً 225 میلیارد تومان خروج پول از سهام و صندوق‌های سهامی را نشان داد و در این میان، «خگستر»، «فولاد»، «ثشاهد» و «شستا» نمادهای پُرتراکنش بازار روز شنبه بودند و «جم»، «ذوب»، «خبهمن» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر مثبت و «فولاد»، «شستا»، «حکشتی» و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در پایان معاملات روز یکشنبه 19 آذرماه، ارزش معاملات کل بازار سهام توانست به 8 هزار و 944 میلیارد تومان برسد و شاخص کل نیز، رفتار متعادلی از خود نشان داد؛ به طوری که در مقایسه با روز گذشته 114 واحد بالاتر ایستاد و روی سطح 2 میلیون و 161 هزار و 77 واحد آرام گرفت و شاخص کل هم وزن هم، با رشد یک هزار و 787 واحدی روی عدد 746 هزار و 446 واحد قرار گرفت.

حسین مرید سادات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با روند بازار سرمایه در دو روز گذشته بیان کرد: بازار سرمایه اصلاح زمانی و قیمتی خوبی را انجام داد و درواقع، بدنبال محرک بود و در جریان این بازار، بسیاری از کارشناس‌ها به دنبال در رفتن فنر دلار بودند ولی خوشبختانه، این بار با نرخ دلار جلو نرفتیم و خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها و برگزاری جلسه هفته گذشته مزید بر علت شدند و روند صعودی را برای بورس رقم زدند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هفته گذشته، شاخص کل محدوده 2 میلیون و 150 هزار واحد را شکست و معمولاً بازار تکنیکی برخورد کرده و فنی عمل می‌کند و در حقیقت، به دنبال هر شکستی یک برگشتی وجود دارد و روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته دیدیم بازار پس از شکست این دو محدوده مقاومتی به گونه‌ای پیش رفت که فروشنده وارد بازار شد و الان، شرایط به نحوی است که حق مسلّم بازار است چراکه به چنین رفتارهایی نیاز دارد.

مرید سادات تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که روند معاملاتی روز گذشته یکشنبه 19 آذرماه، رسیدن به محدوده 2 میلیون و 150 هزار واحد بود. چون روز شنبه 18 آذرماه، شاخص کل 10 هزار واحد اصلاح کرد و محدوده 2 میلیون و 160 هزار واحد را نشان داد. در حقیقت، برای روز گذشته یکشنبه 19 آذرماه، ابتدا یک بازار پُرعرضه را پیش بینی کردیم و خوشبختانه این اتفاق افتاد و نشان داد بازار می‌خواهد نفسی تازه کند تا جامانده‌ها وارد بازار شوند و به طور مجدد، در مدار صعود قرار بگیرد و خدا را شُکر، این اتفاق افتاد.

او ادامه داد: یکی از نکات نگران کننده در فاز اصلاحی، کاهش ارزش معاملات بازار بود که خوشبختانه، این مسئله هم مدیریت شد و روز شنبه 18 آذرماه، عدد 5 هزار و 600 میلیارد و روز یکشنبه 19 آذرماه، حدود 6 هزار و 500 میلیارد را داشتیم و این نشان می‌دهد که تعادل روی چارت بازار سرمایه وجود دارد و امیدوار هستیم در هفته جاری، بازار کماکان یک رفتار منطقی را از خود نشان دهد.

مرید سادات با اشاره به رفتار سهامداران حقیقی تأکید کرد: در جریان بازار سرمایه در این مدت کاملاً حق با مردم است چراکه متأسفانه، با بازاری روبرو هستیم که متولیان آن هیچ وقت به فکر مردم نبوده‌اند و به همین دلیل، سهامداران حقیقی هر نقطه‌ای که فروشنده باشند حق دارند حتی اگر به عقیده بنده، فروش آن‌ها تکنیکی نباشد. چون واقعاً نمی‌توانیم خودمان را جای مردمی بگذاریم که سهامدار این بازار هستند در حالی که متأسفانه، در حق آن‌ها اجحاف شده است و رفتارشان کاملاً منطقی است. از اینرو، بنده بارها به دوستان توصیه کردم هر کسی در هر نقطه‌ای از بازار که فکر می‌کند باید سهم خود را بفروشد این کار را انجام دهد و دلیلش این است که اگر آن‌ها فروشنده نباشند شاید مثل اتفاق 17 اردیبهشت سهم و بازار سر آن‌ها خالی شود. اما در این میان، توصیه اکید بنده، رعایت حدّ سود یا حدّ ضرر است؛ به طوری که ما به بازار برای ادامه روند صعودی فرصت می‌دهیم و از طرفی هم، حدّ سود یا حدّ ضرر خود را از قبل مشخص می‌کنیم تا دچار زیان نشویم.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این هفته، بازار فروشنده خواهد داشت و افرادی که هفته گذشته با خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها خرید کردند الان 25-20 درصد در سود هستند و حق فروش دارند. در نتیجه، حال بازار و نوع معاملات آن است که یا فروشنده‌ها را پشیمان جلوه می‌دهد یا این که هفته بعد، آن‌ها از فروش خود در این محدوده‌ها رضایت کافی خواهند داشت. به همین دلیل، نوع معاملات در هفته جاری نشان می‌دهد که بازار رو به بالا خواهد بود یا وارد فاز اصلاح خواهد شد. اما به نظر بنده، با رعایت حدّ سودها اتفاق عجیب و غریبی در بازار رخ نخواهد داد.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید