علی جوانمردی کارشناس بازاریابی: در حوزه تبلیغات و بازاریابی، تکامل به سمت تعاملات پیچیدهتر و شخصی شده تر مصرف کنندگان پیش میرود و تغییر تمرکز از معیارهای قبلی به دلایل اساسی رفتار مصرف کننده تغییر یافته است.مدلهای سنتی، در عین سادگی بااینکه مؤثر هستند، اغلب سفر پیچیدهای را که مصرفکننده در حین خرید یک کالا یا استفاده از یک خدمت انجام میدهد را مورد بررسی قرار میدهند که گاهی مشتریان از مواجهه با یک برند برای اولین بار تا اقدام نهایی خرید فاصله زیادی دارند. هوش مصنوعی بینایی در این چشم انداز، افق امیدوارکنندهای را برای شکل دادن فعالانه این سفر مشتریان و مصرف کنندگان ارائه میدهد. برای بازاریابانی که قصد دارند فناوریهای هوش مصنوعی مانند ایجاد محتوای خودکار، واقعیت افزوده شخصیسازی پیشرفته و تبلیغات هدفمند را ترکیب کنند، شروع کار دلهرهآور به نظر میرسد. این خطر وجود دارد که تیمهای بازاریابی بیش از حد به راهکارهای خودکار وابسته شوند و عنصر انسانی را کنار بگذارد. هوش مصنوعی و انسانها بایستی متعادل در یک تیم در کنار هم کار کنند و در حالی که هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل روندها برتر است، شهود انسان برای درک تفاوتهای ظریف رفتار مصرف کننده بسیار حائز اهمیت است.
بطور حتم ملاحظات اخلاقی برای مشتریان مهم است. اعتماد مصرف کننده و حفظ حریم خصوصی دادههای خرید او بایستی را در اولویت قرار گیرد تا از تأثیرات منفی شخصی سازی بیش از حد مبتنی بر هوش مصنوعی جلوگیری شود.
با هوش مصنوعی نوآوری کنید. از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل، پیش بینی و شخصی سازی برای افزایش تعامل کمپینهای بازاریابی استفاده کنید. نقش هوش مصنوعی در شکلدهی استراتژیهای بازاریابی طی سالهای گذشته، تصاعدی رشد کرده است. از تجربیات خرید سابق مشتری گرفته تا تحلیل پیشگویانه خرید آتی مشتریان، که استراتژیهای کسب وکار را هدایت میکنند، ردپای هوش مصنوعی در همه جا وجود دارد.
هوش مصنوعی به طرق مختلف بر تمامی صنایع تأثیر گذاشته است و بازاریابی و فروش نیز از این قاعده مستثنی نیست. پذیرش هوش مصنوعی در بازاریابی هر روز شتاب میگیرد و تغییرات عمیقی را در نحوه هدف گیری و تعامل کسب و کارها با مصرف کنندگان و پیش بینی رفتارهای آنها ایجاد میکند. هوش مصنوعی اساساً بازاریابی را تغییر میدهد و رویکردهای کارآمدتر مبتنی بر دادهها را برای تعامل با مشتری ارائه میکند. با توانایی هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل مجموعه دادههای عظیم، بازاریابان میتوانند مخاطبان خود را بهتر تقسیم بندی کنند و تجربیات شخصیتری ارائه دهند. الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند الگوهای رفتاری، تاریخچه خرید و حتی تعامل را برای اصلاح هدفگذاری در نظر بگیرند که منجر به تبلیغات و محتوای مرتبطتر، و رضایت مشتری میشود. همچنین بخشبندی مبتنی بر هوش مصنوعی به بازاریابها اجازه میدهد تا محتوا و تجربیات خود را با ترجیحات فردی مشتری تنظیم کنند. هوش مصنوعی همچنین با گسترش قابلیتهای پیش بینی خرید و نوع اراده محصول، بازاریابی را تغییر میدهد. با تجزیه و تحلیل دادههای قبلی، هوش مصنوعی میتواند فروش را پیشبینی کند و معیارهای عملکرد، تبلیغات و حتی ریزش مشتری را پیشبینی کند.
تحلیلهای مبتنی بر هوش مصنوعی بازاریابان را قادر میسازد تا عملکرد آینده را با دقت بیشتری پیشبینی کنند و به آنها اجازه میدهد تصمیمهای مبتنی بر دادهها را دقیقتر اتخاذ کنند که مدیریت هزینه و اثربخشی را بهبود میبخشد.
همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه میدهد و با فناوریهایی دیگر ادغام میگردد، پتانسیل برای استراتژیهای بازاریابی نوآورانهتر نیز بسیار زیاد است. در حالی که هوش مصنوعی فرصتهای قابل توجهی را برای صرفه جویی در هزینهها و استراتژیهای بازاریابی پیشرفته ارائه میدهد، ما باید به جنبههای سلیقهای و خصوصی مصرف کنندگان نیز توجه کنیم. ایجاد تعادل مناسب بین پیشرفت تکنولوژی و ملاحظات احساسات مشتریان در هنگام خرید نیز بسیار کلیدی خواهد بود زیرا این بخس توسط اشخاص و تیمهای فروش و بازاریابی قابل تحلیل خواهد بود.
با این حال، همانطور که ما این اتحاد دیجیتال بین حضور هوش مصنوعی و تعامل با تیم فروش و بازاریابی و مدیران کسب و کار را بررسی میکنیم، بررسی پیامدهای پیش بینی نشده متکی به هوش مصنوعی در پارادایمهای بازاریابی بسیار مهم است. انجام این کار برای یک استراتژی مطمئن در آینده ضروری است.