سه شنبه, ۲۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۰:۳۰
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه ایران و جهان

ریل طلایی اتصال ایران به اوراسیا

۲۹ مهر ۱۴۰۴
در ایران و جهان, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

کمال ابراهیمی کاوری- کارشناس ارشد مناطق آزاد: راه‌آهن رشت – آستارا، ریل طلایی اتصال مناطق آزاد ایران به قلب اوراسیاست و نقشی حیاتی در پیوند کشور با کریدورهای بزرگ تجارت جهانی دارد. در روزگاری که ژئو اکونومی جای ژئوپلیتیک را در تعیین قدرت کشورها گرفته است، هیچ ابزاری مهم‌تر از شبکه‌های حمل‌ونقل ترکیبی و هوشمند برای تثبیت جایگاه اقتصادی یک کشور نیست. از این منظر پروژه راه‌آهن رشت – آستارا نه‌تنها یک مسیر ریلی ساده نیست، بلکه شریان حیاتی پیوند ایران به کریدورهای بزرگ تجارت جهانی است؛ مسیری که بنادر شمال و جنوب کشور، مناطق آزاد تجاری و کشورهای همسایه را در یک زنجیره حمل‌ونقل منسجم و رقابت‌پذیر به هم پیوند می‌دهد.

اهمیت این خط از دو زاویه قابل‌بررسی است؛ نخست، به‌عنوان حلقه نهایی اتصال کریدور بین‌المللی شمال – جنوب که بندر بمبئی هند را از مسیر ایران به روسیه، قفقاز و اروپای شرقی متصل می‌کند؛ و دوم، به‌عنوان پلی ژئو اقتصادی میان مناطق آزاد تجاری ایران و جمهوری آذربایجان که می‌تواند تحولات بزرگی در تجارت منطقه‌ای ایجاد کند.

در سمت ایران، مناطقی چون انزلی، ارس و اروند بیش‌ازپیش در آستانه ورود به زنجیره ارزش جدید قرار می‌گیرند. منطقه آزاد انزلی در حاشیه خزر می‌تواند با فعال‌سازی ترمینال‌های لجستیکی خود، به هاب توزیع کالا میان ایران، روسیه و کشورهای حوزه CIS تبدیل شود. در سوی دیگر، منطقه آزاد ارس با موقعیت استراتژیک در مرز نخجوان و ارمنستان، به یکی از ایستگاه‌های مهم بارگیری و تبادل کالا در مسیر ریلی رشت – آستارا تبدیل خواهد شد.

پست های مرتبط

نقش حمل و نقل مدرن در توسعه پایدار

این خط در نهایت می‌تواند با تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل، پیوندی طبیعی با منطقه آزاد اروند در جنوب کشور برقرار کند و از مسیر بندر امام خمینی و خرمشهر، مسیر ترانزیتی شمال – جنوب را به خلیج‌فارس و دریای عمان امتداد دهد. تکمیل خط ریلی رشت – آستارا، جایگاه ایران را به‌عنوان پل زمینی بین هند و روسیه تثبیت می‌کند. هند با سرمایه‌گذاری در بندر چابهار و علاقه‌مندی به مسیر زمینی امن‌تر برای عبور کالا به روسیه و اروپای شرقی، از بزرگ‌ترین ذی‌نفعان این پروژه است. روسیه نیز که در پی تحریم‌های غرب مسیرهای جایگزین دریای بالتیک را ازدست‌داده، اکنون به‌شدت به فعال‌سازی مسیر ریلی ایران – آذربایجان نیاز دارد.

از سوی دیگر، جمهوری آذربایجان با توسعه بندر بزرگ آلات و منطقه آزاد تجاری وابسته به آن در نزدیکی باکو، در حال تبدیل‌شدن به یک مرکز ترانزیت کالا میان آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا است. خط رشت – آستارا عملاً این بندر را به شبکه ریلی ایران و از آنجا به بنادر جنوبی خلیج‌فارس متصل می‌کند.

در سطح منطقه‌ای، این پروژه به معنای توسعه تجارت دریایی ایران با روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، هند و عمان خواهد بود. بنادر خزر در شمال و بنادر خرمشهر و بوشهر در جنوب، در چارچوب این اتصال، به بنادر میانجی و هماهنگ‌کننده کالا بدل می‌شوند. در واقع، راه‌آهن رشت – آستارا حلقه مکملی است که حمل‌ونقل دریایی ایران را به حمل‌ونقل زمینی و ریلی بین‌المللی پیوند می‌دهد و به مناطق آزاد امکان می‌دهد به مراکز لجستیکی چندوجهی تبدیل شوند. پیش‌بینی می‌شود این مسیر، سالانه تا 20 میلیون تُن بار ترانزیتی را جابه‌جا کند. بخش قابل‌توجهی از این بار می‌تواند از طریق مناطق آزاد ایران عبور کرده و مزایای تعرفه‌ای، مالیاتی و خدماتی آن‌ها را افزایش دهد.

منطقه آزاد اروند با موقعیت منحصربه‌فرد خود در تقاطع دو رودخانه استراتژیک اروندرود و کارون و دسترسی به آب‌های آزاد، می‌تواند در آینده نزدیک به ایستگاه نهایی صادرات کالاهای ترانزیتی شمال – جنوب به بازارهای عربی خلیج‌فارس و شمال آفریقا تبدیل شود. فراتر از اقتصاد، تکمیل این پروژه پیامی راهبردی برای همسایگان دارد؛ ایران در حال بازگشت به جایگاه تاریخی خود به‌عنوان چهارراه تجارت شرق و غرب است. این مسیر، ژئوپلیتیک منطقه را از رقابت بر سر خاک به همکاری بر محور لجستیک و زیرساخت تغییر می‌دهد.

همکاری ایران و آذربایجان در این زمینه می‌تواند الگوی تازه‌ای از «دیپلماسی زیرساختی» باشد؛ دیپلماسی‌ای که در آن ریل و بندر جایگزین توپ و تانک می‌شوند. راه‌آهن رشت – آستارا، اگر با نگاهی هوشمندانه به توسعه مناطق آزاد و بنادر کشور همراه شود، می‌تواند زمینه‌ساز جهشی تاریخی در تجارت بین‌المللی ایران باشد؛ جهشی که نه‌تنها ارزش اقتصادی، بلکه قدرت ژئو اقتصادی ایران را در نظم جدید منطقه‌ای تثبیت خواهد کرد.

 

 

تگ ها: انزلیباکوحمل و نقلکمال ابراهیمی کاوریمنطقه آزاد تجاری
مطلب قبلی

دلایل ریشه‌ای ناترازی انرژی در ایران

مطلب بعدی

«نقش اقتصاد»  به بررسی ابعاد اقتصادی مافیای جراحی زیبایی در جامعه پرداخت؛ اقتصاد  مرگ و  زیبایی

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

اقتصاد کلان

انتظارات تورمی در کمین نرخ سوخت

۲۹ مهر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

حبس اولین رئیس جمهوری فرانسه بعد از 80 سال ، سارکوزی در زندان  «لا سونتیه»

۲۹ مهر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

سخنگوی دولت:  تورم را  انکار نمی کنیم/خط فقر برای هر نفردر سال 1403، 6 میلیون تومان است!

۲۹ مهر ۱۴۰۴
مطلب بعدی

«نقش اقتصاد»  به بررسي ابعاد اقتصادي مافياي جراحي زيبايي در جامعه پرداخت؛ اقتصاد  مرگ و  زيبايي

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

در گفتگوی«  نقش اقتصاد»با عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد: اقتصاد سلامت ایران در نقطه بحران

حبس اولین رئیس جمهوری فرانسه بعد از 80 سال ، سارکوزی در زندان  «لا سونتیه»

سخنگوی دولت:  تورم را  انکار نمی کنیم/خط فقر برای هر نفردر سال 1403، 6 میلیون تومان است!

«نقش اقتصاد » از نبود نظارت و تاثیر مخرب اپلیکیشن ها بر بازار گزارش می دهد: آوار دلالی دیجیتال بر سر بازار مسکن

«نقش اقتصاد» از حرکت بیمه دی در مسیر اقتصاد دیجیتال گزارش می دهد:خدمت‌رسانی نوآورانه بیمه دی

گامی در راستای ارتقای خدمات غیرحضوری به بازنشستگان؛دریافت فیزیک اسناد درمانی پاراکلینیکی در اپلیکیشن داناپ برای بازنشستگان کشوری حذف شد

الزام استعلام مثبت سامانه املاک و اسکان برای صدور بیمه‌نامه

بیمه دی در مسیر پاسخ به نیازهای نسل دیجیتال

قیمت خودرو امروز سه‌شنبه 29 مهر 1404 / اثر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در بازار آزاد نمایان شد + جدول

طلا و سکه بخریم یا بفروشیم؟ / سناریوهای بازار طلای ایران تا پایان سال 1404

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

در گفتگوی«  نقش اقتصاد»با عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد: اقتصاد سلامت ایران در نقطه بحران

انتظارات تورمی در کمین نرخ سوخت

سخنگوی دولت:  تورم را  انکار نمی کنیم/خط فقر برای هر نفردر سال 1403، 6 میلیون تومان است!

«نقش اقتصاد » از نبود نظارت و تاثیر مخرب اپلیکیشن ها بر بازار گزارش می دهد: آوار دلالی دیجیتال بر سر بازار مسکن

«نقش اقتصاد» از حرکت بیمه دی در مسیر اقتصاد دیجیتال گزارش می دهد:خدمت‌رسانی نوآورانه بیمه دی

گامی در راستای ارتقای خدمات غیرحضوری به بازنشستگان؛دریافت فیزیک اسناد درمانی پاراکلینیکی در اپلیکیشن داناپ برای بازنشستگان کشوری حذف شد

الزام استعلام مثبت سامانه املاک و اسکان برای صدور بیمه‌نامه

بیمه دی در مسیر پاسخ به نیازهای نسل دیجیتال

قیمت خودرو امروز سه‌شنبه 29 مهر 1404 / اثر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در بازار آزاد نمایان شد + جدول

طلا و سکه بخریم یا بفروشیم؟ / سناریوهای بازار طلای ایران تا پایان سال 1404

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد » از نبود نظارت و تاثیر مخرب اپلیکیشن ها بر بازار گزارش می دهد: آوار دلالی دیجیتال بر سر بازار مسکن

درگفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بازار مالی چشم انداز نرخ طلا بررسی شد: متغیرهای اثر گذار بر قیمت فلز زرد

«نقش اقتصاد» دلایل ناکامی خصوصی سازی در ایران را بررسی کرد: خصوصی سازی در پیچ و خم قانون و نظارت

«نقش اقتصاد» از چالش های پیش روی پرداخت وام ازدواج گزارش می دهد: وام ازدواج ، وعده‌ای شیرین با مسیری پرپیچ‌وخم

«نقش اقتصاد» از پدیده کودک فروشی در نقاط محروم گزارش می دهد؛ قربانیان خاموش تورم

«نقش اقتصاد»  از رشد انفجاری خریدهای قسطی در ایران گزارش می دهد: تغییر چهره فقر درایران

«نقش اقتصاد» از عوامل مؤثر بر رشد شاخص بورس گزارش داد: بورس سواربر تورم یا ریشه در بنیاد؟

«نقش اقتصاد»  چرایی افزایش بی رویه قیمت گوشت در کشور را بررسی کرد: پشت پرده افزایش عجیب قیمت گوشت

«نقش اقتصاد»  از فاصله عمیق برنامه هفتم توسعه با اهداف تعیین شده گزارش می دهد:حرکت  اقتصاد  در مسیر معکوس

گزارش «نقش اقتصاد» از فرصت های درآمدی که در غیاب موتورسواران زن مسدود شده است؛گواهینامه موتور،  اهرمی برای اقتصاد زنانه

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگوی«  نقش اقتصاد»با عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد: اقتصاد سلامت ایران در نقطه بحران

درگفتگوی «نقش اقتصاد» با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح شد: فرصت سوزی در تجارت با روس ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: سلامت خانوارها زیر تیغ ناکارآمدی و کوتاهی بعضی نهادها

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با دبیر انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران عنوان شد:پیمانکاران داخلی؛ بازیگران فراموش شده پروژه های نفتی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با«نقش اقتصاد»مطرح کرد:مکانیسم ماشه؛ اسلحه ای بدون خشاب

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: ضرورت اقدام فوری دولت برای مهار گرانی ها

پیش بینی دبیر سابق کانون صرافان از بازار طلا و ارز در نیمه دوم سال؛ قیمت طلا و دلار تا کجا بالا خواهد رفت؟

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با نمایندگان مجلس بررسی شد؛ پلتفرم‌های دیجیتال از فرصت تا تهدید

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد؛ اقتصاد ایران قربانی ساختارهای ناکارآمد و رانت‌های پنهان

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان چرایی نوسانات نرخ خودرو بررسی شد؛ زخم کاری دلار بر بدنه بازار خودرو

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید