گروه اجتماعی: در حالی که داوطلبان کنکور در یکی از سرنوشتسازترین زمانهای عمر خود قرار دارند، آینده آنها با اظهارات متناقض مسئولان متلاطم میشود.
در روزهای اخیر موضوع تصمیمگیری در مورد نحوه تأثیر معدل در کنکور داغ شده است. پس از اعتراضات فراوان متقاضیان کنکور، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و تأثیر معدل پایه دهم در کنکور حذف شد. این در حالی است که بسیاری از متقاضیان کنکور خواستار «تأثیر مثبت معدل پایه دوازدهم در آزمون سراسری» هستند.
از زمان اعلام مصوبه اخیر شورا، چالش بین وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است و در این میان اظهارات ضد و نقیض و متفاوتی در مورد این موضوع مطرح میشود.
داستان تغییر پر حاشیه کنکور
پر حاشیهترین تغییر در کنکور را میتوان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1401 دانست. بر اساس این مصوبه، مقرر شد سهم نمره آزمون بهتدریج (به صورت سالانه) از نمره نهایی متقاضیان کاسته شود و به جای آن نقش سوابق تحصیلی داوطلبان در پذیرش پر رنگ شود. این تغییرات از کنکور 1402 آغاز شد و مقرر بود تا کنکور سال 1405 و بعد از آن تأثیر قطعی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به 60 درصد برسد.
بسیاری از داوطلبان کنکور نسبت به اجرای این مصوبه معترض هستند. معترضان عنوان میکنند که شرایط همه مدارس کشور در برگزاری امتحانات نهایی یکسان نیست، همچنین کیفیت آموزش نیز در مدارس مختلف، متفاوت است بنابراین تأثیر قطعی سوابق تحصیلی موجب ناعدالتی میشود. این معترضان با شیوههای مختلف؛ برگزاری تجمع، راهاندازی کارزار، تماس با رسانهها و مسئولین نارضایتی خود را نسبت به اجرای این مصوبه به گوش مسئولان و رئیس جمهور رساندند.
درخواست متقاضیان: تنها تأثیر مثبت معدل دوازدهم؛ نتیجه جلسه: تأثیر قطعی معدل یازدهم و دوازدهم
دوم بهمنماه 1403 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه، موضوع تأثیر معدل در آزمون سراسری برگزار شد و در این جلسه با رأی اکثریت اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی، تأثیر معدل پایه دهم در آزمون سراسری حذف شد و مقرر شد در کنکور تأثیر معدل پایه یازدهم و دوازدهم لحاظ شود.
وزیر علوم: من یک رأی بیشتر ندارم
سهشنبه شب بعد از برگزاری جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر علوم به عنوان نماینده دولت با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکههای اجتماعی خود اعلام کرد: «نظر کارشناسی و شخصی من و وزارت علوم تأثیر مثبت معدل سال دوازدهم در کنکور است؛ ولی همانطور که میدانید من یک رأی بیشتر ندارم»
خسروپناه: وزیر علوم نظر متفاوتی نداشت
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دو روز پیش در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات وزیر علوم گفت: اگر نیاز باشد، میتوانم اسامی کسانی که به این مصوبه رأی دادند را اعلام کنم تا همه بدانند. مصوبه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ ابهامی ندارد، رکن حکمرانی نیز شفاف سازی است.
بالاخره سازمان سنجش پیشنهاد تغییر کنکور را ارائه کرد یا نه؟
همچنین خسروپناه اظهار کرد که سازمان سنجش نیز پیشنهادی در مورد تأثیر معدل به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نکرده است.
دکتر رضا محمدی؛ رئیس سازمان سنجش نیز عنوان کرده که سازمان سنجش آموزش کشور 23 مهر ماه پیشنهاد رسمی خود را مبنی بر تأثیر مثبت با اولویت پایه دوازدهم در آزمون سراسری برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و در اواخر آبان ماه نیز همین پیشنهاد را در قالب گزارش کارشناسی ارائه کرده است و در واقع این پیشنهاد با دو مکاتبه رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده است.
همچنین سازمان سنجش در ستادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاداتی در مورد آزمون سراسری و تأثیر سوابق تحصیلی به صورت تأثیر مثبت پایه دوازدهم به میزان حداکثر 35 درصد، ارائه کرده است ولی علیرغم ارائه این گزارش و پیشنهاد شفاف سازمان سنجش به نمایندگی از وزارت علوم، این پیشنهاد در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشده است.
این در حالی است که سید جلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با مهر عنوان کرده که نامه مورد اشاره سرپرست سازمان سنجش، مربوط به مکاتبهای است که توسط «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» صورت گرفته است؛ نامه مذکور، حاوی یک پیشنهاد قطعی و واحد نبوده، بلکه در برگیرنده چند رویکرد مختلف برای نظام سنجش و پذیرش دانشجو بوده است.دیدگاه رئیس جمهور و دولت و برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی «ترجیح تأثیر مثبت معدل سال دوازدهم» بوده است. بخش دیگری از اعضای شورا برمبنای مستنداتی دیگر حفظ رویه موجود بر مبنای تأثیر قطعی معدل بوده و در نهایت پس از رأیگیری، تأثیر قطعی معدل پایه دهم حذف شد و تأثیر قطعی معدل پایههای 11 و 12 باقی ماند.همچنین عنوان شده است که موضوع تأثیر قطعی معدل در پایههای یازدهم و دوازدهم در جلسه شورا به رأی گذاشته نشده است؛ به همین دلیل اعضای دولت که عضو شورا هستند مجبور بودند به گزینه «تنها حذف تأثیر قطعی معدل در پایه دهم» رأی دهند.به علاوه عنوان شده که رئیس سازمان سنجش که قصد شرکت در جلسه اخیر شورا و ارائه اظهار نظر کارشناسی سازمان را داشته، اجازه ورود پیدا نکرده و دعوت نشده است.
الان تکلیف چیست؟
فرشاد ابراهیم پور نورآبادی، نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه وزارتخانه آموزش و پرورش تلویحاً دیدگاهی هم راستا با کمیسیون آموزش مجلس و وزارت علوم داشته، یادآور شد: در جلسه هفته گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر قالیباف رئیس مجلس محکم و قاطع از مصوبه کمیسیون آموزش در خصوص مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور دفاع کردهاند در نهایت مقرر شد در پایه دهم تأثیر قطعی اعمال نشود، اما در پایه یازدهم و دوازدهم این تأثیر قطعی مورد توجه قرار بگیرد.
ابراهیم پور با تاکید بر اینکه خروجی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تأثیر قطعی معدل در کنکور دارای نکاتی است، گفت: طبق مصوبات جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز «میزان» و «زمان» تأثیر قطعی معدل در کنکور سراسری مشخص نیست؛ آنچه امروز مجلس شورای اسلامی از شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار دارد تصمیمات اتخاذی در این راستا است که نزدیک به دیدگاه کمیسیون آموزش و وزارتین (علوم و آموزش و پرورش) باشد، یعنی در پایه یازدهم حداقل تأثیر قطعی و در دوره دوازدهم بیشتر از 40 درصد باشد که متاسفانه این تاثیرات در نظر گرفته نشده است.
ابراهیمپور خاطرنشان کرد: مجلس از وزرای مربوطه انتظار دارد که منطبق بر دغدغه مخاطبان خود و مصوباتی که از قبل وجود داشته موضع گیری کنند و قطعاً سیمایی صراف و کاظمی وزرای علوم و آموزش و پرورش با توجه به شرایط جامعه معتقدند که تصمیم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درست است و باید اعمال شود، بر اساس صحبتهایی که با دکتر قالیباف داشتیم ایشان به صراحت نگفتند که وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش مخالف نظر کمیسیون هستند، در خصوص میزان تأثیر قطعی معدل در پایه یازدهم و دوازدهم و زمان اعمال این تأثیر قطعی معدل در پایه یازدهم و دوازدهم با شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه مجدد خواهیم داشت.به هرحال بررسی مواضع کنکوری بین نهادهای درگیر از نامشخص بودن تکلیف نهایی در این عرصه و پیچیدهتر شدن آن حکایت دارد.به نظر میرسد این داستان پر حاشیه همچنان ادامه داشته باشد و حل یک مسئله ساده مثل «تأثیر معدل در کنکور» که البته به طور قطع عواقب بزرگی خواهد داشت، تبدیل به یک گره کور شده است. ظاهراً هر دوطرف این دعوا به دنبال بهترین تصمیم برای آیندهسازان کشورند ولی به چیزی که توجه ندارند این است که این اظهارات متناقض آرامش داوطلبان کنکور را بر هم میزند.