هاشم اورعی –کارشناس انرژی: سه نرخی شدن بنزین گامی در مسیر درست است، اما کافی نیست. البته مزیتی دارد که کسانی که بیشتر از حد استاندارد مصرف میکنند و ماشینهای متعدد دارند و در دهکهای بالای جامعه قرار میگیرند با نرخی نزدیکتر به نرخ واقعی بنزین را مصرف میکنند. کاهش اختلاف قیمت بنزین از دیگر نکات مثبت این اقدام است، نکته مثبت دیگری که در این زمینه وجود دارد کاهش انگیزه قاچاق سوخت است با وجود آنکه گازوئیل سهم بیشتری در قاچاق دارد و امیدواریم چنین اقدامی برای گازوئیل نیز در نظر گرفته شود. در نظر گرفتن نرخ سوم گامی مثبت است، اما باید مسائل دیگری را در نظر گرفت، نرخ تورم در کشور ما نزدیک به 50 درصد است و بر اساس آمار بانک مرکزی در بخش آب، برق، بنزین و انرژی تورم تقریباً 70 درصد است زمانی که بنزین مازاد 3 هزار تومانی به 5 هزار تومان میرسد و گمان میکنیم افزایش قیمت بنزین چشمگیر بوده در صورتی که اینطور نیست، زیرا 60 لیتر ،1500 تومان و 100 لیتر سه هزار تومان و مازاد بر آن 5500 تومان باشد با تورم 50 درصدی چنین قیمتی در کمتر از یکسال اثر خود را از دست میدهد. مگر چند درصد مردم بیش از 160 لیتر بنزین مصرف میکنند در نتیجه این اقدام با وجود آنکه اقدامی در مسیر درست بوده، اما کافی نیست و ایرادی که به آن وارد است، زیرا شیب منفی که دولت باید بابت یارانه بنزین و گازوئیل پرداخت کند تندتر از شیب مثبت این اقدامات است. با این روش قبل از اصلاح سیستم انرژی دچار فروپاشی میشود، زیرا اقدامات ما هم خیلی دیر است و هم خیلی کم است. زیرا دولت به دولت این مساله را به فراموشی سپردند و هیچیک از آنها جسارت نداشتند و چنین اقدامی را به دولت بعدی واگذار کردهاند. کشوری که طبق اعلام صندوق بین المللی پول در رکورد اقتصادی قرار دارد چگونه مصرف بنزین آن در یکسال 6.5 درصد افزایش پیدا کرده است؟ پر واضح است که علت آن قاچاق است به همین دلیل اگر قرار است مازاد مصرف 5.500 تومان باشد بنزین نیز مانند برق و گاز میشود که مردم برق و گاز ندارند و بنزین به آن اضافه میشود و به نقطهای میرسیم که به دلیل شرایط اقتصادی امکان واردات بنزین را نخواهیم داشت.




