چهارشنبه, ۵ آذر ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۴:۱۹
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

مصرف بنزین بخشی از مردم بیش از 160 لیتر در ماه است / نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش می‌یابد؟

۵ آذر ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اقتصادی, انرژی, بازار
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0
طبق مصوبه جدید دولت، از نیمه دوم آذرماه مصارف بنزین بالاتر از 160 لیتر افراد با نرخ 5 هزار تومان محاسبه می‌شود. این در حالی است که بخش قابل توجهی از مردم و به ویژه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، بیش از 160 لیتر در ماه مصرف می‌کنند.

به گزارش نقش اقتصاد آنلاین ، روز گذشته مصوبه جدید دولت مبنی بر تعیین نرخ سوم برای بنزین، رسانه‌ای شد. مطابق این مصوبه نرخ اول 1500 تومانی و نرخ دوم 3 هزار تومانی برای خودروهای موجود ثابت مانده است، اما از این به بعد برای مصارف بیش از 160 لیتر، نرخ سوم 5 هزار تومانی تعیین شده است.

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد جزئیات مصوبه جدید دولت عنوان کرد: «سهمیه ۶۰ لیتری با نرخ ۱۵۰۰ تومان و سهمیه ۱۰۰ لیتری با نرخ ۳۰۰۰ تومان که از طریق کارت‌های شخصی استفاده می‌شود، هیچ تغییری نکرده است؛ نه در مقدار و نه در قیمت. طبق گزارش‌ها، ۷۰ تا ۸۰ درصد شهروندان با همین سهمیه نیاز خود را تامین می‌کنند.»

با این حال، باید دید آیا واقعا 70 تا 80 درصد مردم تنها نیاز به سوخت‌گیری 160 لیتر در ماه دارند؟

میانگین مصرف خودروهای ایران 11 لیتر در 100 کیلومتر و در جهان 7 لیتر در 100 کیلومتر است

استاندارد پیمایش خودروها در دنیا بین ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در سال است. اگر مصرف سوخت هر ۱۰۰ کیلومتر را حدود ۷.۵ تا 8 لیتر در نظر گرفته شود، میانگین مصرف ماهانه یک خودرو حدود ۱۶۶ لیتر است. اما مصرف واقعی خودروهای داخلی اغلب بسیار بالاتر از میانگین جهانی است و در بسیاری از موارد به 11 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

آن‌طور که همشهری گزارش داده، رضا سپهوند، دبیر کمیسیون انرژی مجلس، هفته گذشته در این باره عنوان کرد: «میانگین مصرف خودروهای ایران ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ درحالی‌که در ترکیه ۸ لیتر است. موتورهای خودروهای ایران دو، سه دهه است که در ایران تولید می‌شوند و بسیار پرمصرف هستند و سرمایه‌گذاری روی آنها فایده ندارد و باید موتورهای به‌روز طراحی و تولید شوند. از سوی دیگر هم باید خودروهای کم‌مصرف خارجی با نرخ پایین وارد شود، اما متاسفانه در مجلس در لایحه بودجه امسال، تعرفه خودرو را کم کردیم، ولی مجمع تشخیص مصلحت، تعرفه را به ۱۰۰ درصد افزایش داد.»

همچنین آن‌طور که خبرگزاری خانه ملت گزارش داده، فرهاد شهرکی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در شهریور سال گذشته، عنوان کرد: «بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده، متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران در 100 کیلومتر 10 لیتر است، در حالی که این عدد در دیگر کشورها حدود 7 لیتر است.»

این بدان معناست که در ایران به طور متوسط مصرف سوخت خودروها بیشتر از میانگین جهانی است و با محاسبه میانگین جهانی می‌توان به نیاز 160 لیتری دست پیدا کرد. این در حالی است که با توجه به استانداردهای موجود در ایران، این نیاز بیش از 160 لیتر است.

کاهش کیفیت بنزین تولیدی در مصرف بالای 160 لیتری اثرگذار است

همچنین از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف بنزین می‌توان به پرمصرف بودن خودروهای داخلی، کیفیت پایین بنزین تولیدی، افزایش جمعیت و توسعه‌نیافتن حمل‌ونقل عمومی بر اساس نیاز مردم اشاره کرد.

به بیان دیگر، علت مصرف بالای بنزین تنها به ضعف فناوری خودروهای تولید داخل محدود نمی‌شود، بلکه کیفیت پایین بنزین نیز نقش مهمی در افزایش مصرف دارد.

مطابق ماده دوم آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک، در صورتی که مصرف روزانه بنزین کشور از ۸۵ میلیون لیتر فراتر رود، وزارت نفت الزامی به توزیع بنزین یورو۴ ندارد. این آیین‌نامه در سال ۱۳۹۷ تصویب شد و از آن زمان تاکنون، مصرف روزانه بنزین به طور میانگین بالاتر از این حد بوده است. بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف بنزین در همان سال به بیش از ۸۹ میلیون لیتر در روز رسید. به عبارت دیگر، چندین سال است که بنزین یورو۴ در کشور به‌طور گسترده توزیع نمی‌شود.

کاهش عامدانه کیفیت سوخت، تنها یک اقدام فنی نیست، بلکه زنجیره‌ای از پیامدهای مستقیم و هزینه‌ساز را به مردم تحمیل می‌کند. بنزینی که اکتان کافی ندارد، به‌جای احتراق صحیح، موجب لرزش موتور، افت محسوس توان و افزایش مصرف سوخت می‌شود. خودروهایی که برای استانداردهای یورو۴ و یورو۵ طراحی شده‌اند در مواجهه با چنین سوختی عملا مجبور می‌شوند برای حفظ عملکرد پایه، بیشتر بسوزانند.

به بیان دیگر، مردم حتی اگر رفتار مصرفی خود را تغییر ندهند، به‌مراتب سریع‌تر از گذشته سهمیه‌ ماهانه را تمام می‌کنند و ناچار می‌شوند بخش عمده‌ای از نیازشان را با نرخ پنج هزار تومانی تامین کنند.

در واقع سیاست‌گذار با این تصور که کاهش کیفیت می‌تواند کمبود عرضه را پنهان یا جبران کند، عملا مسیر معکوس را پیموده است. با این اقدام، مصرف بالا رفته، فشار مالی بر مردم افزایش یافته و ناترازی بنزین شدیدتر شده است.

شوک جدید قیمتی در بازار تاکسی‌های اینترنتی در راه است؟

تاکسی‌های اینترنتی سهمیه به خصوصی در رابطه با بنزین دریافت نمی‌کنند. از این رو، آنها نیز باید مطابق دیگر افراد با سهمیه‌های معمولی سوخت‌گیری کنند. حال اگر قرار باشد مصارف بیش از 160 لیتر با نرخ 5 هزار تومانی محاسبه شود، تاکسی‌های اینترنتی به طور قطعی مجبور به سوخت‌گیری با این نرخ هستند.

با این حال کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته در این مورد گفت: «تاکسی‌های اینترنتی در مصوبه جدید سهمیه دارند و باید سامانه‌ای طراحی شود که طبق آن به میزان مصرف، اعتبار در کارت بانکی دریافت کند.»

این در حالی است که پیش‌تر نیز سهمیه‌ای به این ناوگان داده می‌شد، اما این طرح موقت بود و در نهایت قطع شد.

بعد از سال ۱۳۹۸ دولت وقت تصمیم گرفت برای حمایت از برخی اصناف به تاکسی‌های اینترنتی بر اساس پیمایش و میزان مصرف بنزین سهمیه سوخت تخصیص دهد. به عبارت دیگر شخص با استفاده از کارت سوخت شخصی سوخت‌گیری را انجام می‌داد و بعد از آن بر اساس پیمایش و میزان مصرف بنزین مابه‌التفاوت قیمت بنزین آزاد و بنزین سهمیه‌ای را به صورت نقدی دریافت می‌کرد.

با این حال، نه‌تنها پس از سال 98، روز به روز نرخ تاکسی‌های اینترنتی با وجود چنین طرحی افزایش یافت، بلکه در فروردین سال 1403 سهمیه بنزین خودروهای اینترنتی قطع شد و رانندگان این ناوگان مجبور بودند مانند سایر خودروها هر ماه یک سهمیه ۶۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ تومان و یک سهمیه آزاد ۱۰۰ لیتر به نرخ 3 هزار تومان دریافت کنند.

در همین زمینه باید گفت این نگرانی وجود دارد که در مصوبه اخیر دولت نیز به طور موقت اصلاحیه‌ای برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شود، اما پس از مدت کوتاهی بار دیگر به روال گذشته بازگردد.

با این حال راننده‌ای که روزانه به طور تمام‌وقت مشغول در پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی است، به طور متوسط در ماه 600 لیتر تا 700 لیتر مصرف می‌کند. اگر قرار باشد مصارف بیش از 160 لیتر چنین افرادی با نرخ 5 هزار تومانی محاسبه شود، تقریبا 2 میلیون تومان به هزینه‌های این افراد اضافه می‌شود.

در چنین شرایطی، وقتی درآمد افراد کمتر از میزان هزینه بنزین باشد، افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی حتمی است.

پست های مرتبط

پیشنهاد بنزین 15 هزار تومانی در دولت رئیسی

مزایای سه‌نرخی شدن بنزین

رونمایی از نرخ سوم بنزین /قیمت بنزین با کارت جایگاه به این رقم می‌رسد

تگ ها: بنزینکرایه تاکسینرخ کرایه تاکسینرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی
مطلب قبلی

شوک بنزینی دولت به مردم / قیمت بنزین برای تمام خریداران جدید خودرو 5 هزار تومان می‌شود

مطلب بعدی

اجرای طرح مسکن استیجاری در تهران به‌زودی؛ اجاره 5ساله مسکن به زوج‌های جوان

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

بحران بیمه تکمیلی بازنشستگان؛ مجلس به‌دنبال بازگشت درمان مستقیم

۵ آذر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

خطر هنوز از جنگل‌های هیرکانی رفع نشده است

۵ آذر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

کاهش 40 درصدی خریداران خارجی مسکن در تل آویو

۵ آذر ۱۴۰۴
مطلب بعدی

اجرای طرح مسکن استیجاری در تهران به‌زودی؛ اجاره 5ساله مسکن به زوج‌های جوان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

بحران بیمه تکمیلی بازنشستگان؛ مجلس به‌دنبال بازگشت درمان مستقیم

خطر هنوز از جنگل‌های هیرکانی رفع نشده است

کاهش 40 درصدی خریداران خارجی مسکن در تل آویو

هشدار افزایش آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تهرانی به 700 میلیون تومان

اجرای طرح مسکن استیجاری در تهران به‌زودی؛ اجاره 5ساله مسکن به زوج‌های جوان

مصرف بنزین بخشی از مردم بیش از 160 لیتر در ماه است / نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش می‌یابد؟

شوک بنزینی دولت به مردم / قیمت بنزین برای تمام خریداران جدید خودرو 5 هزار تومان می‌شود

قوانین تازه دولت برای معاملات آنلاین طلا / خرید و فروش طلای آنلاین در مثلث بانک، ناظر، پلتفرم!

قیمت جهانی طلا امروز 5 آذر 1404

قیمت دلار توافقی امروز چهارشنبه 5 آذر 1404 / حرکت حواله دلار در مسیر نزولی

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

بحران بیمه تکمیلی بازنشستگان؛ مجلس به‌دنبال بازگشت درمان مستقیم

کاهش 40 درصدی خریداران خارجی مسکن در تل آویو

هشدار افزایش آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تهرانی به 700 میلیون تومان

اجرای طرح مسکن استیجاری در تهران به‌زودی؛ اجاره 5ساله مسکن به زوج‌های جوان

مصرف بنزین بخشی از مردم بیش از 160 لیتر در ماه است / نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش می‌یابد؟

شوک بنزینی دولت به مردم / قیمت بنزین برای تمام خریداران جدید خودرو 5 هزار تومان می‌شود

قوانین تازه دولت برای معاملات آنلاین طلا / خرید و فروش طلای آنلاین در مثلث بانک، ناظر، پلتفرم!

قیمت جهانی طلا امروز 5 آذر 1404

قیمت دلار توافقی امروز چهارشنبه 5 آذر 1404 / حرکت حواله دلار در مسیر نزولی

«نقش اقتصاد»  از مصوبه جدید دولت در تامین کالاهای اساسی گزارش می دهد؛ فشار معیشتی تشدید می شود

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد»  از مصوبه جدید دولت در تامین کالاهای اساسی گزارش می دهد؛ فشار معیشتی تشدید می شود

«نقش اقتصاد» ابعاد بحران خشکسالی در کشور را واکاوی کرد؛ بانک آبی ایران در مدار بدهی

گزارش «نقش اقتصاد » از نفس های به شماره افتاده در پایتخت زیر بار آلودگی هوا؛ تهران در مِه مرگ

«نقش اقتصاد» مسیر دشوار پیش روی بورس را بررسی کرد؛ بازار سرمایه در بن‌بست رکود و نرخ بهره

روایت «نقش اقتصاد» از قصه پرغصه آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال؛ اِلیت در آتش؛ ایران در اندوه

«نقش اقتصاد » تاثیر حذف ارز ترجیحی و انتقال کامل ارز صادراتی به تالار دوم را بررسی می‌کند: فصل جدید سودآوری پایدار در تالار شیشه ای

«نقش اقتصاد» از نبود مرجع پاسخگو در بحران کاغذ گزارش می دهد: صنعت چاپ و  نشر درآستانه ایست کامل

«نقش اقتصاد» از چرخه اقتصادی تولید محتواهای غذایی گزارش می‌دهد: تجارت فربه فودبلاگرها با اشتهای مردم

«نقش اقتصاد» تبعات حذف ماده 50 برنامه هفتم توسعه را بررسی می کند: زمین، حلقه مفقوده سیاستگذاری مسکن در ایران

«نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان در طرح انتقال پایتخت گزارش می دهد؛ فرافکنی سیاسی در طرح انتقال پایتخت

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگوی «نقش اقتصاد»  با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد؛ متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با 3 کارشناس واکاوی شد: 3 نگرانی و یک راه حل مشترک در صنعت خودرو

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی 3 مشکل اصلی بازار خودرو پرداخت؛ بازار خودرو در انحصار سیاست‌گذاری‌های متناقض

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس چشم‌انداز  نرخ جهانی طلا بررسی شد: طلای جهانی زیر سایه جنگ و بدهی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی بحران صنعت خودرو پرداخت؛بازار می‌جوشد، کارخانه می‌سوزد، سیاستگذار وعده می‌دهد

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی بررسی کرد: متغیرهای تأثیرگذار بر بازار طلا

گفتگوی «نقش اقتصاد» با سه کارشناس پیرامون قیمت‌گذاری‌ها و شتاب مونتاژکاری در صنعت خودرو؛چرخ تولید کند شد، چرخ قیمت‌ها  تند

غلامرضا تاجگردون در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: کسری  بودجه موتور محرک تورم

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد: سه عامل کلیدی التهابات ارزی

نماینده مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  عدالت معیشتی کارگران در هزارتوی وعده‌ها

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید