سایه سنگین جنگ بر بورس

0
62

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: روز شنبه در ششمین روز آبان ماه 1402، شاخص کل و هم وزن بازار سرمایه روند کاهشی در پیش گرفتند؛ به طوری که در پایان معاملات، اغلب نمادها در محدوده منفی قرار گرفتند و بیشترین خروج پول حقیقی به گروه بانکی اختصاص داشت. شاخص کل بازدهی 2/54 درصد منفی را ثبت کرد و با 50 هزار و 800 واحد کاهش به محدوده 1 میلیون و 951 هزار و 200 واحد رسید و شاخص هم وزن نیز، 3/48 درصد بازدهی منفی داشت و با 23 هزار و 500 واحد کاهش، عدد 653 هزار و 100 واحد را ثبت کرد و مجموع ارزش معاملات خُرد بازار به 4 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

سید محمدرضا اعلمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با «نقش اقتصاد» درمورد روند نزولی این روزهای بورس و تأثیر جنگ حماس و اسرائیل روی آن بیان کرد: در حال حاضر، روند بازار بورس و اتفاق‌های آن مبتنی بر اخبار حاکم بر رویدادهایی است که در منطقه رخ می‌دهند و تقریباً می‌توان گفت بازار از حالت عادی خود که بر اساس تحلیل‌های بنیادین است خارج شده و سایه سنگین جنگ بر بازار سرمایه حاکم است. از اینرو، با تشدید شدن درگیری‌ها در منطقه و ورود اسرائیل به نوار غزه و متقابلاً دفاعی که در حال انجام است و احتمال درگیر شدن طرف‌های دیگر در این مناقشه همگی باعث شده‌اند که روز گذشته، شنبه 6 آبان ماه 1402 بازار بورس حدود 50 هزار واحد منفی شود. در نتیجه، وقتی اخباری بدین شکل منتشر شده طبیعتاً سرمایه گذاران نگران می‌شوند و می‌ترسند و همین امر، نه تنها موجب ورود پول به بازار سرمایه نمی‌شود بلکه خروج پول از آن را به همراه دارد و در این میان، بازارهای موازی مثل طلا و… داغ‌تر شده و پول‌ها به سمت این بازارها هدایت می‌شوند و این اتفاقی است که در چند روز گذشته افتاده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: توصیه این است که در حال حاضر، ما دچار بحران نیستیم که بخواهیم بورس کشور را تعطیل کنیم و به همین دلیل، بنده با تعطیل شدن بورس مخالف هستم. اما اقداماتی باید صورت بگیرد تا بتواند فضای ذهنی جامعه و سرمایه گذاران را آرام‌تر کرده و کمک کند که شاهد بازار بهتری باشیم و بتوانیم رفته رفته از این چالش‌ها و مسائلی که در حال رخ دادن هستند عبور کنیم. بنابراین، افرادی که مسئولیت مستقیم و غیر مستقیمی روی اقتصاد کشور به ویژه بازار بورس دارند باید در خصوص اتفاق‌های پیش آمده اظهارنظر کرده و ذهن مردم را روشن‌تر کنند تا آن‌ها بدانند که فعلاً اتفاق خاصی برای کشور پیش نیامده است و در واقع، مردم نباید بترسند و پول خود را از بازار سرمایه خارج کنند و دچار رفتار احساسی شوند و در این میان، اگرچه موضع گیری‌ها و اظهارنظر مسئولان مربوطه می‌توانند به آرام شدن جوّ روانی سرمایه گذاران در بازار کمک کنند. اما متأسفانه، این نقصانی است که شاهد آن هستیم و امیدواریم برطرف شود. در نتیجه، با توجه به این که ما داخل جنگ حماس و اسرائیل نیستیم و فعلاً احتمال جنگ برای ما وجود ندارد نمی‌توان گفت باید بورس کشور تعطیل شود.

اعلمی درمورد این که تا چه اندازه احتمال بازگشت شاخص کل به کانال 2 میلیونی وجود دارد، تأکید کرد: قطعاً شاخص کانال 2 میلیونی را پس خواهد گرفت. به این دلیل که بسیاری از شرکت‌های ما برای سرمایه گذاری ارزنده و جذاب هستند. اما این پس گرفتن شاید کمی با تأخیر صورت بگیرد. زیرا سایه اخبار جنگ حماس و اسرائیل باعث شده است که بازار سرمایه کشور ما بدین شکل دچار ریسک سیستماتیک و افت شدید شود ولی از لحاظ بررسی بنیادی، کلیت بازار و بنیاد سهم‌ها، بدون شک، در آینده روند صعودی خواهیم داشت. البته استراتژی اینجانب خرید در سطوح بالایی قیمت است و طبق این استراتژی، بنده توصیه‌ای برای خرید در کف ندارم. چون سیستم معاملاتی ما متفاوت است و امکان دارد دوستان دیگر، خرید در کف داشته باشند و هنگامی که قیمت پایین بیاید به دلیل ارزنده بودن خرید کنند. اما بنده تا زمانی که روند بازار مثبت نشود و از نظر تکنیکالی، سهم‌های مستعد رشد در سطوح بالای قیمت قرار نگیرند و روند بازار مثبت نشود ورود پول سهامداران خُرد به بازار را توصیه نمی‌کنم، ولی این به معنای خروج از بازار نیست؛ به طوری که اگر کسی می‌خواهد از بازار خارج شود باید طبق طرح و برنامه و بر اساس مدیریت ریسکی که دارد عمل کند. از اینرو، اگرچه هر خبری که منتشر و باعث منفی شدن بازار می‌شود نباید منجر به رفتار هیجانی افراد شود و آن‌ها پول خود را خارج کنند، اما با توجه به شرایط موجود، برای ورود پول جدید به بازار توصیه می‌کنم که وقتی بازار روند مثبتی را در پیش گرفت این کار انجام شود تا افراد بتوانند با ریسک کمتر در بورس باشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان با اشاره به پیش بینی خود از روند بازار در روز یکشنبه خاطرنشان کرد: طبیعتاً با تشدید درگیری‌ها در منطقه خروج پول از بازار شدت پیدا می‌کند و اگر بخواهیم نگاه تکنیکالی هم، به تابلوی بازار داشته باشیم معمولاً 70 درصد روندها تمایل دارند که شرایط قبلی خود را حفظ کنند و درواقع، اگر شاهد روند نزولی در بازار سرمایه هستیم بازار نیز، تمایل به حفظ روند قبلی خود دارد. بنابراین، قطعاً برای روز یکشنبه 7 آبان ماه، شاهد یک بازار صعودی نخواهیم بود و یک بازار منفی یا نهایتاً در صورت حمایت از بازار، بازار رِنج را خواهیم دید. اما احتمال ادامه دار بودن روند منفی بازار بیشتر است.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید