وحید حاج سعیدی روزنامه نگار: توسعه چشمگیر فناوری و ابداعات و اختراعات نوین نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رباتهای انسان نما و … آینده بسیاری از مشاغل را با تهدیدات جدی مواجه ساخته است. هر چند تا امروز هم بسیاری از مشاغل به خاطرهها پیوستهاند و آثار آنها را باید در کتابها و موزهها جست!
البته توسعه فناوری همانگونه که بسیاری از شغلها را از بین میبرد باعث به وجود آمدن شغلهای جدید نیز خواهد شد. با این وجود نباید از فرصتهای موجود به بهانه کم رنگ شدن آنها یا کاهش استقبال مردم غافل شد. یکی از صنایعی که در دنیا نه تنها با توسعه فناوری به حاشیه رانده نشد و از قضا پیشرفت هم داشت، صنعت سینما است.سرگرمی و تفریح، تجربه احساسات، ابزاری برای بیان فرهنگ، حفظ و باز تعریف وقایع تاریخی، حفظ یا ایجاد هویت فرهنگی، آموزش و آگاهیبخشی، ایجاد اشتغال و کمک به توسعه پایدار از جمله دلایلی است که سینما در دنیا با حمایتهای جدی دولتی و مردم مواجه است. اما در کشور ما با وجود نیاز به صنعتی نظیر سینما برای تقویت آموزههای فرهنگی و اجتماعی و کمک به ساختارهای اقتصاد، سینما در محاقی خودساخته فرورفته است و در عمل از سبد فرهنگی خانوارها حذف شده است.سالها قبل مردم برای تماشای فیلم در سینماها گاه ساعتها در صفهای طولانی منتظر میمانند. اما امروز به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی مردم، تغییر ذائقه تفریحی مردم، وجود تفریحات موازی و در نهایت نبود فیلمهای مناسب و مخاطب محور، مردم با سینماها قهر کردهاند. در ادامه هم با ساخت شبکه نمایش خانگی و تمپکنولوژی سینمای خانگی که ابعاد برخی از آنها تقریباً صد برابر تلویزیونهای 14 اینچ قدیمی هستند و آب بستن به فیلمها، صنعت سینما، گیشه و ذائقه مخاطب را توامان با خاک یکسان کردیم و ارادهای هم برای بازگرداندن آب رفته به جوی نداریم.روزگاری با پخش هنرنماییهای جمشید هاشم پور، فرامرز قریبیان، بیژن امکانیان و … در قالب تیزرهای تبلیغاتی فیلمهایی سینماییها که از تلویزیون پخش میشد، سینماها مملو از تماشاگر میشدند. اما امروز اگر برای مخاطبان سرویس تلفنی هم بفرستیم حاضر به تکان خوردن از جایشان نیستند!تقویت اقتصاد سینما نیازمند یک بازتعریف و رویکرد جامع و چندجانبه است که با سرمایه گذاریها و سیاستگذاریهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فنی آغاز میشود و به تغییر ذائقه در مخاطبان به ویژه جوانان و نوجوانان و آشتی با سینما ختم میشود. شاید بهبود کیفیت فیلمها و محتوای هنری، بازاریابی و تبلیغات مؤثر، توسعه زیرساختها، تجهیز سینماها، برگزاری جشنوارههای فیلم و اکرانهای ویژه در جذب مخاطبان این هنر بی نظیر مؤثر باشند.فراموش نکنیم سینما مقصد نیست. مسیری اجتماعی و هویت ساز است که نقشی کلیدی در رسیدن جامعه به مقصد ایفا میکند. موفقیت صنعت سینما به همکاری نزدیک میان دولت، بخش خصوصی، هنرمندان و مخاطبان بستگی دارد. با اجرای ترکیبی راهکارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و توجه به نیازهای روز مخاطب، میتوان صنعت سینما را به سطحی بالاتر ارتقا داد که علاوه بر مرتفع ساختن نیازهای اجتماعی و فرهنگی جامعه، اقتصاد را هم تا بخش قابل توجهی متحول کند. توجه به ظرفیتهای فرهنگی را نباید از یاد ببریم.