دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۲:۳۲
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

پای خودروسازان چینی چگونه به ایران باز شد؟؛ تهاتر خودروهای چینی با معادن غنی ایران

۱۵ مهر ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, اقتصاد کلان, اقتصادی, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

هر چند ماه یک بار، محموله‌ای از قطعات اتومبیل از خط تولید یکی از شهرهای صنعتی در امتداد رودخانه بزرگ یانگ‌تسه چین روانه می‌شود. موتور و شاسی به کارخانه‌ای دیگر فرستاده می‌شوند تا مونتاژ شوند و سپس در کانتینرها بارگذاری شده و به مقصد نهایی ایران حمل می‌شوند.

بلومبرگ  در گزارش نوشته است: اما این خودروهای نیمه‌ساخته با پول نقد خریداری نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها در برابر کانتینرهایی از مس و روی ایران مبادله می‌شوند تا صنایع عظیم فلزی چین را تأمین کنند. این معاملهٔ پایاپای که به نقل از چهار نفر مطلع با وضعیت آشنا به بلومبرگ گزارش شده، بین شرکت‌هایی در استان آن‌هوی چین انجام می‌گیرد از جمله شرکت خودروسازی چِری (Chery Automobile) که ماه پیش عرضهٔ اولیه سهام به ارزش 1.2 میلیارد دلار در هنگ‌کُنگ انجام داده بود و شرکت تونگ‌لینگ، شرکت برجستهٔ فلزات. چِری اکنون بزرگ‌ترین صادرکنندهٔ خودروهای چینی به جهان و یازدهمین شرکت بزرگ تولیدکنندهٔ خودروهای سواری در سطح جهانی است. قطعات خودروی چِری نقش کلیدی در این شبکه پیچیدهٔ تجاری دارند که در آن خودروها برای فلزات و حتی بادام هندی به‌منظور دور زدن مشکلات پرداخت ناشی از موج فزایندهٔ تحریم‌های غرب مبادله می‌شوند. چِری و تونگ‌لینگ در عمل مستقیماً با ایران معامله نمی‌کنند؛ بلکه چِری قطعات و فناوری را به یک شرکت دیگر در استان آن‌ها تأمین می‌کند و آن شرکت، آن‌ها را به صورت نیمه‌کُش‌دار به ایران می‌فرستد. سپس در ایران خودروها مونتاژ می‌شوند و تحت برند MVM به فروش می‌رسند. در مقابل، ایران مقدار معادلی از فلزات عمدتاً به صورت سنگ معدن یا کنسانتره به چین تحویل می‌دهد و تونگ‌لینگ آن را بین شرکت‌های چینی توزیع می‌کند. تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران به‌طور مشخص شامل افراد، شرکت‌ها و کسانی هستند که از ارزهای آن‌ها استفاده می‌کنند، لذا شرکت‌های چینی می‌توانند تا زمانی که معاملات را به وسیله ریال یا یوان انجام دهند، بدون نقض تحریم‌ها با ایران فعالیت کنند. تحت قوانین چین، تجارت با ایران همچنان قانونی است. نمایندگان چِری و تونگ‌لینگ همزمان برای اظهار نظر پاسخی نداده‌اند. چِری اولین بار در سال 2004 وارد بازار ایران شد و با شریک محلی خود شرکت تولید خودرو تأسیس کرد به نام «مدیران خودرو» آن نهاد محلی به مرور به یکی از محبوب‌ترین برندهای خارجی در ایران تبدیل شد.

تجدید پایاپای

پست های مرتبط

مطلبی یافت نشد

معاملات پایاپای میان چین و ایران حدود شش یا هفت سال است که آغاز شده‌اند، از زمانی که تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تشدید شد، دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی به شدت محدود شد و مشکل پرداخت ارزی ایجاد شد. در نتیجه، تجارت بین چین و ایران با لایه‌های متعددی از شرکت‌های صوری انجام پذیرفت. یکی از شرکت‌هایی که نقش برجسته‌ای در این تجارت ایفا کرده، تونگ‌لینگ است که در شهر تونگ‌لینگ در استان آنهای واقع است این منطقه از چین مرکز یکی از نخستین صنایع مس مدرن است. تونگ‌لینگ در این سیستم پایاپای نقش میانجی دارد، به طوری که دسترسی چین به معادن غنی ایران را تسهیل می‌کند. به گفته یکی از افراد اگاه, قراردادها می‌توانند شامل فروش تا 90, 000 خودرو در سال باشند. در این قراردادها، چِری قطعات و فناوری را به یک شرکت واقع در آنچیِینگ (Anqing) تحویل می‌دهد، که آن‌ها را به صورت نیمه‌کُش‌دار به ایران ارسال می‌کند. در ایران، خودروها مونتاژ می‌شوند و به فروش می‌رسند و در مقابل، فلزات از ایران به چین منتقل می‌شوند. چِری و تونگ‌لینگ هر دو شرکت‌های بزرگ استان آن‌های هستند و هر دو سهم قابل توجهی از مالکیت دولتی دارند: شرکت مادر تونگ‌لینگ کاملاً تحت مالکیت دولت استان آن‌های است و سهامدار بزرگ چِری خود دولت شهر ووهُو است. مقادیر و نوع فلزات معامله‌شده در سال‌ها متفاوت بوده است. بسته‌هایی از فلزات ایرانی از جمله مس و روی گاهی در بازار چین عرضه می‌شوند، در ارتباط با همین توافقات پایاپای و معامله فقط محدود به فلزات نیست؛ کسانی که از وضعیت آگاه‌اند گفته‌اند که برخی محصولات کشاورزی ایران، از جمله بادام هندی، نیز در برخی سال‌ها به چین ارسال شده‌اند در برابر خودروها. مبالغ مربوط به تجارت خودرو پایه فلزات نسبت به کل صادرات چین به ایران که حدود 9 میلیارد دلار در سال گذشته برآورد شده است نسبتاً کوچک است، اما این معاملات بازگشت تجارت پایاپای را نشان می‌دهند که به دلیل تحریم‌ها رو به افزایش گذاشته است. در دهه‌های 1980 و 1990، تجارت پایاپای متداول‌تر بود، زیرا بخش عمده‌ای از جهان دسترسی به ارز قابل تبدیل نداشت یا ارز رایج قابل استفاده نبود. اما با سلطه دلار و سیستم بانکی آمریکا، تجارت جهانی عمدتاً به ارز دلاری تبدیل شده بود.

اکنون، موج جدید تحریم‌ها کشورهایی مانند ایران، روسیه و ونزوئلا را ترغیب کرده است تا به این روش‌های غیرمعمول بازگردند. برای چِری، تجارت با ایران و نیز با سایر کشورهایی که تحت تحریم‌اند معضل‌هایی ایجاد کرده است در زمانی که شرکت آماده عرضه اولیه عمومی شده بود. در Prospectus خود اظهار کرده بود که ایران و کوبا هر کدام در سه سال اخیر حداکثر 0.5٪ از درآمد شرکت را تشکیل داده‌اند، در حالی که فعالیت در روسیه در سال 2023 تا 25.5٪ از کل درآمد شرکت را شامل شده بود، ولی چِری پیشاپیش شروع به کاهش فعالیت خود در آنجا کرده بود. اما نکته جالب این است که در نهایت چِری فقط 5٪ از سهام را در عرضه اولیه فروخت. بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار منفرد تقریباً یک سهم از هر هفت سهم عرضه شده را خرید. آن سرمایه‌گذار نیز یک نهاد سرمایه‌گذاری دولتی چینی بود.

تگ ها: تهاترخودروهای چینیمدیران خودرو
مطلب قبلی

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد؛ اقتصاد ایران قربانی ساختارهای ناکارآمد و رانت‌های پنهان

مطلب بعدی

«نقش اقتصاد» از خسارت 21 میلیارد دلاری ناترازی گاز به اقتصاد کشور گزارش می دهد؛ صورتحساب نجومی  ناترازی گاز برای  اقتصاد

admin

admin

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

تاخیر دولت در پرداخت مطالبات نانوایان

۲۱ مهر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

واردات پوشاک ۳.۵ برابر صادرات

۲۱ مهر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

قیمت خودرو امروز 21 مهر 1404

۲۱ مهر ۱۴۰۴
مطلب بعدی

«نقش اقتصاد» از خسارت 21 ميليارد دلاري ناترازي گاز به اقتصاد کشور گزارش می دهد؛ صورتحساب نجومي  ناترازي گاز براي  اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

تاخیر دولت در پرداخت مطالبات نانوایان

واردات پوشاک ۳.۵ برابر صادرات

قیمت خودرو امروز 21 مهر 1404

انصراف از نهضت ملی مسکن آزاد است

قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها ۲۱ مهر ۱۴۰۴

قیمت جدید طلا و سکه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۴

جهش عجیب قیمت خودرو در بازار/ این خودرو به‌یک‌باره ۲۵۰ میلیون تومان گران شد

ترامپ: برنامه بعدی ما صلح با ایران است

آب طالقان به تهران رسید

قیمت جدید مرغ اعلام شد

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

تاخیر دولت در پرداخت مطالبات نانوایان

واردات پوشاک ۳.۵ برابر صادرات

قیمت خودرو امروز 21 مهر 1404

انصراف از نهضت ملی مسکن آزاد است

قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها ۲۱ مهر ۱۴۰۴

قیمت جدید طلا و سکه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۴

جهش عجیب قیمت خودرو در بازار/ این خودرو به‌یک‌باره ۲۵۰ میلیون تومان گران شد

آب طالقان به تهران رسید

قیمت جدید مرغ اعلام شد

قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها ۲۰ مهر ۱۴۰۴

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» از پارادوکس بین گفتمان و واقعیت در حقوق نیروی کار خدماتی گزارش داد؛ معیشت پاکبانان زیر تیغ اتباع غیرمجاز

«نقش اقتصاد» از چالش های پیش روی بازار رمز ارز در ایران گزارش می دهد؛ بلوغ بازار رمز ارز زیر سایه بی قانونی

ترامپ آتش جنگ تجاری با چین را دوباره شعله‌ور کرد؛ بازارهای مالی جهان در شـوک جدال تعرفه ای

عجایب قیمت گذاری در طرح جدید فروش محصولات ایران‌خودرو بررسی شد؛ بازگشت جریان سفته‌بازی به بازار خودرو؟

بیش از ۹۵.۶ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشته است؛ اقتصاد زیر تیغ ارز صادراتی

«نقش اقتصاد» اظهارات رئیس شورای شهر تهران پیرامون ساماندهی دستفروشان را زیر ذره‌بین برد؛ ساماندهی  محال دستفروشان؛ مدیریت  ناکارآمد  مسئولان!

«نقش اقتصاد» از عقب ماندگی ایران در سند چشم انداز 20 ساله  گزارش می دهد؛ تجارت خارجی در بن بست

«نقش اقتصاد» از خسارت 21 میلیارد دلاری ناترازی گاز به اقتصاد کشور گزارش می دهد؛ صورتحساب نجومی  ناترازی گاز برای  اقتصاد

پای خودروسازان چینی چگونه به ایران باز شد؟؛ تهاتر خودروهای چینی با معادن غنی ایران

«نقش اقتصاد» از چالش‌های فنی و حسابداری در بورس گزارش می دهد؛ تاثیر حذف 4 صفر بر بازار سرمایه

قبلی بعدی

گفت و گو

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: ضرورت اقدام فوری دولت برای مهار گرانی ها

پیش بینی دبیر سابق کانون صرافان از بازار طلا و ارز در نیمه دوم سال؛ قیمت طلا و دلار تا کجا بالا خواهد رفت؟

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با نمایندگان مجلس بررسی شد؛ پلتفرم‌های دیجیتال از فرصت تا تهدید

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد؛ اقتصاد ایران قربانی ساختارهای ناکارآمد و رانت‌های پنهان

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان چرایی نوسانات نرخ خودرو بررسی شد؛ زخم کاری دلار بر بدنه بازار خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: واگذاری‌های مشکوک و خام فروشی زیر ذره‌بین مجلس

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان چشم انداز بازار سرمایه تشریح شد چشم انتظاری سهامداران برای رشد پایدار بورس

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: ضعف سیاستگذاری عامل اصلی بی‌ثباتی بازار ارز

گفتگوی «نقش اقتصاد» با پروانه پورشفتی مدرس و طراح بین المللی جواهرات: امضای هنری من معنایی جز بازتاب تمدن ایران ندارد

«نقش اقتصاد» در گفتگو با کارشناسان به تحلیل رفتار متفاوت بورس در اوج تنش‌های سیاسی پرداخت؛ رمزگشایی از چرخش غافلگیرانه بورس

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید