سه شنبه, ۴ آذر ۱۴۰۴ - ۲۲:۰۸:۵۸
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با 3 کارشناس واکاوی شد: 3 نگرانی و یک راه حل مشترک در صنعت خودرو

۴ آذر ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, اقتصادی, بازار, خودرو, گفت و گو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

مجتبی خسروجردی-روزنامه نگار: در حالی که پرداخت بخشی از تسهیلات برای جبران کمبود نقدینگی قطعه‌سازان آغاز شده و بازار سرمایه نیز همچنان چشم‌انتظار اصلاحات سیاستی در صنعت خودروست، موجی از هشدارها درباره آینده این صنعت به گوش می‌رسد؛ هشدارهایی که یک مفهوم مشترک در آن‌ها برجسته است: فقدان استراتژی واحد و حکمرانی منسجم. نقش اقتصاد در این گفتگوها، سه روایت از سه زاویه قطعه‌سازی، بازار سرمایه و سیاست‌گذاری کلان را منتشر می‌کند که همگی تصویری هم‌راستا ترسیم می‌کنند؛ صنعتی که دهه‌ها زیر بار تصمیم‌های مقطعی، فشارهای سیاسی و سیاست‌های جزیره‌ای، از مسیر توسعه واقعی فاصله گرفته و به گفته کارشناسان، بیش از هر چیز نیازمند نقشه راه الزام‌آور است.

تسهیلات 40 هزار میلیاردی؛ مُسکن موقت

به گزارش نقش اقتصاد، محمدعلی ذکریائی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان، پرداخت مرحله اول دو بسته تسهیلات 20 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان را نشانه‌ای مثبت می‌داند، اما تأکید می‌کند این اقدامات صرفاً درمان موقت است. به گفته او، خودروسازان «به‌تازگی پرداخت به قطعه‌سازان را آغاز کرده‌اند» و برای واریز مبالغ، از قطعه‌سازان شماره حساب درخواست شده تا فرایند تخصیص منابع شفاف‌تر شود. این تزریق نقدینگی توانسته «50 تا 60 درصد نگرانی‌های قطعه‌سازان» را کاهش دهد، اما او یادآور می‌شود که حجم بدهی‌ها همچنان سنگین است: «بیش از 50 همت مطالبات جاری و بیش از 160 همت مطالبات تعیین‌تکلیف‌نشده.» ذکریائی مهم‌ترین تهدید زنجیره تأمین را نبود برنامه صنعتی می‌داند؛ صنعتی که حتی نمی‌داند در افق چندساله قرار است چه نوع خودرو یا چه پلتفرمی تولید کند. او معتقد است «واگذاری واقعی خودروساز دولتی به بخش خصوصی» می‌تواند بخشی از مشکلات ساختاری را حل کند؛ مسئله‌ای که از نگاه او در مورد ایران‌خودروِ خصوصی‌شده تا حدی نتیجه داده است. بخش مهمی از نگرانی این مقام صنفی، وابستگی فزاینده به صنعت خودروی چین است. ذکریائی می‌گوید شرکت‌های چینی هر سال پلتفرم‌های جدید معرفی می‌کنند، اما خودروساز ایرانی امکان توسعه محصول ندارد؛ نتیجه این می‌شود که «به جای توسعه داخلی، واردات قطعات و حتی خودروهای کامل افزایش می‌یابد». او هشدار می‌دهد اگر این روند ادامه یابد، 60 صنعت وابسته به قطعه‌سازی در معرض تهدید قرار می‌گیرد. در کنار این نگرانی، تعیین تعرفه 20 درصدی واردات خودرو، از نگاه او «فاجعه‌ای برای قطعه‌سازی» است. چون نمی‌توان تعرفه قطعات را بالاتر از تعرفه خودرو گذاشت و این یعنی زمینه تضعیف تولید داخلی فراهم می‌شود.

پست های مرتبط

«نقش اقتصاد» مسیر دشوار پیش روی بورس را بررسی کرد؛ بازار سرمایه در بن‌بست رکود و نرخ بهره

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی 3 مشکل اصلی بازار خودرو پرداخت؛ بازار خودرو در انحصار سیاست‌گذاری‌های متناقض

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی بحران صنعت خودرو پرداخت؛بازار می‌جوشد، کارخانه می‌سوزد، سیاستگذار وعده می‌دهد

سودآوری در گرو پایان قیمت‌گذاری دستوری

در آن‌سوی ماجرا، حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، تصویری متفاوت اما مکمل ارائه می‌دهد. او می‌گوید صنعت خودرو در بورس به دلیل وزن بالای خود، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران است اما سهام خودرویی یکی از پرریسک‌ترین گروه‌ها محسوب می‌شود. دلیل؟ میرمعینی تأکید می‌کند: «حذف قیمت‌گذاری دستوری نقطه شروع بازگشت سودآوری واقعی است». از نگاه او، فاصله میان قیمت کارخانه و بازار نه‌تنها زیان انباشته ایجاد کرده، بلکه به طور مستقیم ارزش سهام را تخریب کرده است. اگر قیمت‌ها براساس هزینه تولید و مکانیسم بازار تعیین شود، خودروسازان به سودآوری پایدار می‌رسند و این تحول رشد جدی بازدهی سهام خودرویی را رقم می‌زند. او همچنین بر نقش حیاتی سیاست‌های کلان از نرخ ارز تا تصمیمات اعتباری بانک مرکزی تأکید می‌کند. اگر این سیاست‌ها اصلاح نشود، اعتماد سهامداران آسیب می‌بیند و نمادهای خودرویی در مسیر نزولی می‌افتند. نسخه پیشنهادی او نیز مشابه ذکریائی است: «خصوصی‌سازی واقعی، شفافیت و استقلال مدیریتی.» او معتقد است تنها در این صورت است که سهام خودرویی می‌تواند به گزینه‌ای پربازده تبدیل شود.

اولتیماتوم رئیس‌جمهور؛ جهش یا تکرار چرخه شکست؟

بعد سوم گزارش به سیاست‌گذاری کلان اختصاص دارد. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، اخیراً در سخنانی، استانداردی سخت‌گیرانه برای کیفیت خودرو و همچنین اولتیماتوم یک‌ساله برای اصلاح موتورهای پرمصرف و حرکت به سمت خودروهای هیبریدی و برقی تعیین کرده است. اما مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودروسازی، این اقدامات را نه‌چندان کارآمد می‌داند، زیرا معتقد است بدون برنامه مشخص و مستند اعلام شده‌اند. او می‌گوید صنعت خودروسازی سال‌هاست به دلیل حکمرانی رهاشده و تعدد نهادهای تصمیم‌گیر موازی از داشتن یک مسیر واحد بازمانده است. به همین دلیل، سیاست‌های جزیره‌ای نه‌تنها اثرگذار نیستند، بلکه گاهی مخرب‌تر از نبود سیاست‌گذاری عمل می‌کنند. او هشدار می‌دهد که اگر اولتیماتوم یک‌ساله بدون ارزیابی هزینه–فایده اجرا شود، احتمال دارد تولیدکنندگان برای رسیدن به هدف، به واردات گسترده موتورهای کم‌مصرف روی بیاورند؛ اقدامی که به گفته وی «مصرف ارز را بالا می‌برد، عمق ساخت داخل را کاهش می‌دهد و نهایتاً به تقویت مونتاژکاری منجر می‌شود.» مصطفوی با اشاره به ریشه‌های مشکلات ساختاری می‌گوید چهار دهه است که به‌جای توسعه فناوری، مدیریت‌های پوپولیستیو تصمیم‌های کوتاه‌مدت بر صنعت خودرو حاکم بوده‌اند. به باور او، منافع برخی گروه‌ها نیز در تداوم مونتاژکاری شکل گرفته و همین موضوع اصلاح تعرفه‌ها و توسعه فناوری را قفل کرده است. این کارشناس جمع‌بندی می‌کند: «اگر برنامه جامع و الزام‌آور وجود نداشته باشد، حتی بهترین دستورهای رئیس‌جمهور نیز به نتیجه نمی‌رسد.»

جمع‌بندی سه روایت؛ نیاز فوری به یک نقشه راه واحد

به گزارش نقش اقتصاد، گفته‌های سه کارشناس از سه حوزه مختلف یک نقطه مشترک دارد: «صنعت خودرو ایران نه به‌دلیل کمبود منابع، بلکه به دلیل نبود یک استراتژی ملی واحد روی ریل توسعه قرار نگرفته است.» تسهیلات مالی، حذف قیمت‌گذاری دستوری یا اولتیماتوم‌های کیفی، هرکدام می‌توانند بخشی از مشکلات را حل کنند؛ اما مادامی که این اقدامات در قالب برنامه‌ای منسجم، زمان‌مند و الزام‌آور اجرا نشود، نتیجه‌ای جز ادامه چرخه زیان، مونتاژکاری و بی‌اعتمادی در بازار سرمایه نخواهد داشت. صنعت خودرو ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حکمرانی واحد، سیاست پایدار و نقشه راهی است که همه اجزای تولید، سرمایه‌گذاری، فناوری و صادرات را پوشش دهد. این همان حلقه گمشده‌ای است که به گفته کارشناسان، اگر پیدا نشود، نه تزریق نقدینگی، نه فشارهای نظارتی و نه حتی خصوصی‌سازی قادر به نجات صنعت نخواهد بود.

 

تگ ها: بازار سرمايهخودروسازانصنعت خودرومجتبی خسروجردی
مطلب قبلی

گزارش «نقش اقتصاد » از نفس های به شماره افتاده در پایتخت زیر بار آلودگی هوا؛ تهران در مِه مرگ

مطلب بعدی

سلامت هزاران بازنشسته، در گرو توافق بر سر یک قرارداد منفعت‌طلبانه؛ بازنشستگان در مسلخ بیمه تکمیلی

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

نرخ سوم بنزین، 5000 تومان از نیمه دوم آذر/ سهمیه ها آب رفت!

۴ آذر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

رونمایی از چهار پروژه بیمه دی؛ تحولی نوین درصنعت بیمه و سرمایه‌گذاری ایران

۴ آذر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

رکوردشکنی خیره‌کننده بیمه دی در نیمه نخست ۱۴۰۴؛ جهشی که صنعت بیمه را شگفت‌زده کرد!

۴ آذر ۱۴۰۴
مطلب بعدی

سلامت هزاران بازنشسته، در گرو توافق بر سر يک قرارداد منفعت‌طلبانه؛ بازنشستگان در مسلخ بیمه تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

نرخ سوم بنزین، 5000 تومان از نیمه دوم آذر/ سهمیه ها آب رفت!

رونمایی از چهار پروژه بیمه دی؛ تحولی نوین درصنعت بیمه و سرمایه‌گذاری ایران

رکوردشکنی خیره‌کننده بیمه دی در نیمه نخست ۱۴۰۴؛ جهشی که صنعت بیمه را شگفت‌زده کرد!

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها شایعه است

حراج نفتکش ایرانی در اندونزی/ سرنوشت نفتکش توقیفی وارد مرحله فروش شد

قیمت جهانی طلا امروز 4 آذر 1404

عوامل ایجاد نوسان در قیمت دلار / سیاست بانک مرکزی در قبال دلار تغییری نکرده است!

قیمت دلار توافقی امروز سه شنبه 4 آذر 1404 / قیمت حواله دلار افت کرد

احیای بورس از مسیر تعامل جهانی

سلامت هزاران بازنشسته، در گرو توافق بر سر یک قرارداد منفعت‌طلبانه؛ بازنشستگان در مسلخ بیمه تکمیلی

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

نرخ سوم بنزین، 5000 تومان از نیمه دوم آذر/ سهمیه ها آب رفت!

رونمایی از چهار پروژه بیمه دی؛ تحولی نوین درصنعت بیمه و سرمایه‌گذاری ایران

رکوردشکنی خیره‌کننده بیمه دی در نیمه نخست ۱۴۰۴؛ جهشی که صنعت بیمه را شگفت‌زده کرد!

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها شایعه است

حراج نفتکش ایرانی در اندونزی/ سرنوشت نفتکش توقیفی وارد مرحله فروش شد

قیمت جهانی طلا امروز 4 آذر 1404

عوامل ایجاد نوسان در قیمت دلار / سیاست بانک مرکزی در قبال دلار تغییری نکرده است!

قیمت دلار توافقی امروز سه شنبه 4 آذر 1404 / قیمت حواله دلار افت کرد

احیای بورس از مسیر تعامل جهانی

سلامت هزاران بازنشسته، در گرو توافق بر سر یک قرارداد منفعت‌طلبانه؛ بازنشستگان در مسلخ بیمه تکمیلی

قبلی بعدی

گزارش ویژه

گزارش «نقش اقتصاد » از نفس های به شماره افتاده در پایتخت زیر بار آلودگی هوا؛ تهران در مِه مرگ

«نقش اقتصاد» مسیر دشوار پیش روی بورس را بررسی کرد؛ بازار سرمایه در بن‌بست رکود و نرخ بهره

روایت «نقش اقتصاد» از قصه پرغصه آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال؛ اِلیت در آتش؛ ایران در اندوه

«نقش اقتصاد » تاثیر حذف ارز ترجیحی و انتقال کامل ارز صادراتی به تالار دوم را بررسی می‌کند: فصل جدید سودآوری پایدار در تالار شیشه ای

«نقش اقتصاد» از نبود مرجع پاسخگو در بحران کاغذ گزارش می دهد: صنعت چاپ و  نشر درآستانه ایست کامل

«نقش اقتصاد» از چرخه اقتصادی تولید محتواهای غذایی گزارش می‌دهد: تجارت فربه فودبلاگرها با اشتهای مردم

«نقش اقتصاد» تبعات حذف ماده 50 برنامه هفتم توسعه را بررسی می کند: زمین، حلقه مفقوده سیاستگذاری مسکن در ایران

«نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان در طرح انتقال پایتخت گزارش می دهد؛ فرافکنی سیاسی در طرح انتقال پایتخت

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تأثیر تعرفه‌های پلکانی بر واردات خودرو بررسی شد: خنثی‌سازی تعرفه واردات خودرو با کاهش قدرت خرید مردم

«نقش اقتصاد» ریشه‌های تناقض در سیاست‌گذاری نرخ بنزین را بررسی کرد: بنزین؛ ارزان برای دولت، آتش برای ملت!

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با 3 کارشناس واکاوی شد: 3 نگرانی و یک راه حل مشترک در صنعت خودرو

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی 3 مشکل اصلی بازار خودرو پرداخت؛ بازار خودرو در انحصار سیاست‌گذاری‌های متناقض

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس چشم‌انداز  نرخ جهانی طلا بررسی شد: طلای جهانی زیر سایه جنگ و بدهی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با 3 کارشناس به بررسی بحران صنعت خودرو پرداخت؛بازار می‌جوشد، کارخانه می‌سوزد، سیاستگذار وعده می‌دهد

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی بررسی کرد: متغیرهای تأثیرگذار بر بازار طلا

گفتگوی «نقش اقتصاد» با سه کارشناس پیرامون قیمت‌گذاری‌ها و شتاب مونتاژکاری در صنعت خودرو؛چرخ تولید کند شد، چرخ قیمت‌ها  تند

غلامرضا تاجگردون در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: کسری  بودجه موتور محرک تورم

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد: سه عامل کلیدی التهابات ارزی

نماینده مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  عدالت معیشتی کارگران در هزارتوی وعده‌ها

رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه مجلس  در گفتگو با «نقش اقتصاد» : تنها 30درصد از اهداف برنامه هفتم  توسعه محقق شد

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید